0

Feilmelding mot motor/ESP og batteri

spurt 2022-05-30 15:21:37 +0100

Hei!

Har en Ford Focus 2011 halvkombi med 1.6 TDCI diesel. Har innimellom i kanskje 2-3 måneder fått et varsel når jeg kun starter bilen med strøm som sier "Battery low check handbook".

Bruker bilen mindre enn før, så den står en del stille og det blir som oftest småturer (derav det jeg mistenker er roten i problemet), så har ikke tatt tiden til å undersøke det videre med en gang.

Var på en kjøretur i helgen, og plutselig ut av det blå så begynte kontrollampe for ESP å lyse konstant, samt kom melding på displayet "Engine malfunction service now (gul lampe)" samtidig som bilen gikk i "limp mode" - altså den begrenset farten til rundt 40km/t

Kjørte til siden å stoppet bilen, sjekket håndboken, hvor det står "La en faglært mekaniker kontrollere systemet så snart som mulig", som det egentlig står på alle feilmeldinger i håndboken. Startet bilen igjen, da gikk den helt fint, uten feilmelding eller andre symptomer på feil. Startet den igjen senere på dagen, gikk fortsatt fint da, uten feilmelding.

Etter å ha sjekket litt ford forum å lignende skjønner jeg det slik at gul "Engine malfunction service now" kan være knyttet til mange ulike feil, og at man helst skulle hatt feilkoder. Skjønner jo at det optimale er å få den til Ford, men jeg liker å fikse det som lar seg gjøre på egenhånd, om det ikke kommer med stor risiko.

Verdt å merke at batteriet ikke er skiftet i mitt eie som nå nærmer seg 4 år, og at det gikk tomt når jeg hadde den på vask for 2 måneder siden, da de greide å ha den i "audio mode", så den måtte startes med startkabler.

Skjønner det kan være vanskelig å svare på, men hva dere tror sannsynligheten kan være for at det er batteriet som kan trigge denne feilmeldingen? Eventuelt verdt å forsøke å lade eller kanskje helst bytte batteri, før jeg tar den på verksted?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-05-30 16:53:13 +0100

At det kan skje artige ting når bilen er helt og holdent spenningsløs, slik den kan ha vært etter vaska for noen måneder siden, er ikke umulig, men det pleier først og fremst være i form av oppsett som går tilbake til default hhv klokka som må stilles og sånt. Ellers kan batteriet sevlfølgelig være noe redusert etter 4 år, det avhenger av flere faktorer, men det er ikke spesielt sannsynlig. Uansett, deter jo så enkelt som å sette det på vedlikeholdslading over natta - om du ikke har en grei batterliader - kjøp deg en - Biltema er billige, kanhende ikke best, men man har ladere som gjør nytta. Biltema har også feilkodelesere til en femhundrelapp, men be advised, du skal dels ha oversikt over bilen på det jeg som f.d elektroingeniør kaller blokkskjematisk nivå for i det hele tatt å kunne bruke den, dernest skal du ha minmumskunnskap om bilens oppbygning og funksjoner. Det er liksom ikke "bare" å få en utskrift som sier den og den feilkoden, med Biltemas duppeditter får du ikke ut feilmeldinger i klartekst. Kjekt å se på, men du er egentlig like langt.

Om du velger Ford eller et uavhengig, autorisert verksted, er forsåvidt mindre viktig, men Ford kan disse bilene - om det er et sammensatt feilbilde kan det vise seg å være like greit å gå til Ford først som sist. Koster typisk mellom 500 og 1000 spenn å få et verksted til å ta ut feilkodene og gi deg et råd om hva du bør gjøre eller ikke gjøre. Spesielt denne greia med "engine malfunction" er noe du bør ta litt alvorlig her. Det kan være så enkelt som en glødeplugg som har sagt na-na. Ellers er det vanskelig å tolk hva du mener med "startet bilen på bare strøm", men battery low indikerer at batteriet kan ha hatt litt dårlig spenning den dagen. Som sagt, en lille lading koster lite og skader ikke - vær bare litt nøye med å unngå gnister og sånt når du kobler til laderen...! Som sagt, lading og et lite verkstedsbesøk og ta det derfra. På verkstedet kan du også få dem til å sjekke ladespenningen, om du ikke har et multimeter selv og vet hvordan du gjør det. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-05-31 15:26:28 +0100

En moderne bil er helt avhengig av et friskt batteri ellers vil det bare sprute opp med feil meldinger. Et batteri har et lager med tilgjengelig strøm som det raskt kan gi fra seg for å jevne ut plutselige forbrukere som slåes på, generatoren klarer ikke disse øyeblikks belastningene så spenningen synker under visse tresholds og setter feilkoder. Fire år er litt lite for et batteri men absolutt tenkelig beroende på bruken osv, jeg hadde nok tenkt mere 5-7 pr men som sagt alt avhenger av bruken her. En kompis av meg var her for litt hjelp med sin 2012 Ford Focus og når vi hadde åpnet dørene et utall ganger så spratt det opp noen feil på abs og motor malfunction men når han hadde kjørt noen mil og fått ladet batteriet så forsvant feilkodene. Han skal skifte batteri før vintersesongen for å unngå problemer. Velg et kvalitets batteri nå du skifter, jeg vet at Mr N Wolf rynket på nesen av Biltema batterier menpersonlig har jeg ikke hatt problemer med disse og har vel kjøpt 20 stk minst opp igjennom prene. Ford skal ha Silver Calcium batteri som tåler høy lade spenning så her følger du Biltema guiden etter Reg nr. Men for all del kjøp gjerne Varta batteri eller Sønnak hvis du får ro i sjelen av det.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger