0

bruktbilguide FORD TRANSIT SPORT 2.2 D - 140HK 2009

spurt 2022-05-29 11:01:43 +0100

anonym bruker

Anonym

Skal kjøpe ferdig ombygget campervan og vil gjerne hente inn kunnskap og nyttige tips for kjøp. Bilen har gått 155 000 og selger ønsker 80 000,- Tenker spesifikt på vedlikehold som kanskje er like rundt hjørnet, som kjede/regreim bytte og annet man bør kikke etter i servicehefte eller få dokumentasjon på, kjente feil osv.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-05-29 16:13:57 +0100

Det er jo ikke verre enn å be om å be selger om å legge frem bilens servicehistorikk i en eller annen form. Jeg vil hevde at med en bil som dette er dokumentajson for hva som er gjort når, et must. Ikke bare fordi f.ex en stor service rett rundt hjørnet som du sier, koster flesk, men også fordi det en relativt tung bil med liten motor. Om den ikke blir passet sånn nogenlunde på, er det en skikkelig deal-breaker i min verden. Manglende dokumentajson på utført service og vedlikehold, ja det er ensbetydende med at bilen med stor sannsynlighet ikke er passet spesielt godt på. Mao dealbreaker. Uansett.

Greit nok, si at serviceheftet er stemplet, men yttterligere beskrivelse av hva som er gjort, mangler, og eier ikke har oversikten. Nok en grunn til å være skeptisk, men du kan ta et mobilbilde av vognkotet hhv første side i serviceheftet og skaffe deg rede på hvilke intervaller som gjelder for de tingene du undres på - dette kan merkeverkstedene svare på om de vil.....jeg vil jo si det viktigste her er å finne ut om bilen har registerkjede eller reim....og skiftintervaller for evenutell automatkasse og så videre. Deretter går veien tilbake til selger og ser hva som er stemplet som "utført" og har en forhåpentligvis oppklarende samtale. Dernest ville jeg ikke kjøpt denne bilen uten NAF-test, det er så enkelt som at du kan lese deg opp så mye du bare vil på ditt og datt, selv en fagært mekaniker sliter med å avdekke skjulte feil og mangler der ute på tunet hos selger. Dere avtaler rett og slet at selger sørger for NAF-test FØR - FØR - FØR du undertegner kjøpekontrakt, så tar dere det derfra. Splitt gjerne kostnaden, det er så alikevel ikke mer enn peanøtter ifht hva det koster å kjøpe sekken full av katter! Win-Win for begge parter, du får økt trygghet, selger får dokumentert at han har oppfyllt sin opplysningsplikt sånn og sånn. Og avdekkes det feil og mangler, ja da er det meget enklere å avtale utbedring FØR kjøpekontrakten er underskrevet, evnt et passende prisavslag.

Og NAF-testen gir deg dokumentasjon på bilens faktiske stand. Det gjør IKKE en "tilstandrapport" fra selgers egen verkstedsforbindelse, det gjør IKKE "nylig EU-kontroll. Tilstandsrapporter er som oftest en rekke med "OK" og elllers ingenting, f.ex dekk på slitasjegrensa får "OK" i både tilstandsrapporter og på EU-kontroll,, men som du sikkert vet, på en bil som dette koster det deg lynkjapt en titusenlapp! å kjøpe et sett nye dekk! Derfor er NAF-test et must - gjerne full på en såvidt gammel bil - og det koster altså peanøtter ifht å kjøpe sekken full av kattunger eller fullvoksne katter!

Sånn bortsett fra vekta og de vanlige tingene på alle biler som veier litt og en relativt liten motor som jobber hardt, er dette med mulige lekkasjer det du skal ha øverst på lista. Det koster flesk å utbedre, og det kan ha medført skjulte skader. Dernest skal du sjekke hvor mye ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger