0

Hva gjør man når verkstedet har byttet fei del ?

spurt 2022-05-28 13:46:09 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Jeg kjøpte en Saab i Bergen i April 22. Den hadde ikke noe trykk i cluth pedalen, og jeg måtte få fikset dette før turen hjemover til Trondheim.

Bilen ble satt inn på Carfix Paradise i Bergen, og vi avtalte at de skulle ordne dette for en sum på 5803.- kroner.

Bilen ble (reparert ) og hentet på verkstedet, og vi kjørte hem til Trondheim.

Noen dager senere, så oppstår samme problem på nytt, og jeg tar kontakt med verkstedet som ber meg sette inn bilen på et verksted i Trondheim.

Der blir det konnstantert at de i Bergen med 99% sannsynlighet har byttet feil del av (Mastersylinderen). Så da ble det nye 4800.- kroner. Jeg tar derfor kontakt med Carfix for å forklare problemet, men de bare fnyser av dette, og nekter alt ansvar.

Dette er noe som gjør meg ganske forbannet. Jeg mener dette er total ansvarsfraskrivelse fra Carfix Paradise.

Hva kan jeg gjøre ?

Håper på et svar, på forhånd takk.

Mvh Olav Walseth

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

6 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-05-28 14:24:12 +0100

Tja, sånn bortsett fra å ta frem svarteboka og finne oppskriften for kvisleis ein kastar evig forbanningar over kjeltringararar, må du sørge for å innhente en skriftlig vurdering fra verkstedet i Trondheim - ved klagesaker er det dokumentasjon, dokumentasjon og atter dokumentasjon som gjelder. Dernest tar du kopi av dette og sender en skriftlig klage og fremmer et krav overfor Carfix i Bergen. I et høflig utformet brev viser du også til hyggelig tamtale der man har bedt deg sette inn bilen på verksted i Trondheim samt nevnte fnysende kontakt, be om hyggelig, positiv tilbakemelding innen en satt tidsfrist - og ta det derfra. Gangen i dette finner du HER, slik jeg forstår det, er det en mangelfull reparasjon dette gjelder - klikk på rett fane og følg oppskriften: https://www.forbrukerradet.no/forside...

Be advised, det dreier seg om ha is i maven og gjøre de rette tingene i rett rekkefølge. Ting tar tid, og det er slett ikke sikkert at man kommer i mål, men det er håp i hengende snøre, du oppnår iallefall ingenting om du ikke forsøker. Ellers er det jo også en selger involvert her, du finner mer om rettigheter ved kjøp av bil på samme side som over. Du sier ikke noe om bilen er kjøpt privat eller hos forhandler, der er det en vesensforskjell, uansett har du en kjøpekontrakt, og du har en reklamasjonsrett. Slik jeg tolker det du skriver, synes det som om det også har vært en dialog med selger mhp verkstedsjobben i Bergen. Et springende punkt her kan være hvorvidt det er selger som er den egentlige ansvarlige for hele moroa, og derved bør dekke reparasjonen i Trondheim samt ta dialogen med verkstedet i Bergen, eller om det er du som må ta sjauen med verkstedet i Bergen. Et stikkord her kan være hvem som var den formelle oppdragsgiveren, og hva som står i kjøpekontrakten. Det er uansett ikke deg som skal sitte med Svarteper her, i ditt sted ville jeg med utgangspunkt i dette bedt forbrukerådet eller f.ex NAF om et kvalifisert råd. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-05-29 15:39:50 +0100

Hei, og takk for gode svar.

Jeg viste om problemet med clutc;en da jeg kjøpte bilen. Men siden jeg bor i Trondheim, så hadde jeg ikke noe annet valg enn å sette den inn på verksted i Bergen. Det ble opplyst at det var en lekkasje som måtte fikses. Verkstedet byttet mastersylinderen, og mente at alt var greit. Men feilen var at det var en sprekk i veskebeholderen som sitter på samme del. Derfor virket clutcen så lenge det var veske i beholderen, det vil si fra Bergen til Trondheim. Jeg har fått skriftlig bekreftelse fra verkstedet i Trondheim på dette. Jeg har sendt dette på mail til Carfix Paradise, men det hjelper ikke. Dette er en ansvarsfraskrivelse fra verkstedet som ikke hører hjemme noen plass.

Mvh frustrert bileier Olav Walset

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-05-31 14:48:57 +0100

Nå er det menneskelig å feile, samtidig er det et grunnleggende prinsipp at man etter beste evne tar ansvar for de feilene man gjør - spesielt når man driver en kommersiell virksomhet og tar betalt for det man gjør. Synd og skam at det er sånn, men dette med ansvarsfraskrivelse er et tegn i tiden: det er liksom en ryggmargsreaksjon fra enkelte.

Enkelte aktører spekulerer også i at omkostningene og bryderiet skremmer kundene fra å forfølge slike saker. Noe kynisk sett, om kostnadene overstiger risikoen, da er det billigere å skaffe seg et eksemplar av svarteboka og lyse kjeltringene i bann. Det hjelper kanhende lite, men det gir iallefall en god følelse etterpå. Om det kan være en trøst, det kunne vært verre, man kunne f.ex tappet olja og glemt å fylle på ny olje eller noe annet morsomt, sånt skjer også, og med en bil som ikke er helt ny, er man prisgitt en skadetakstmanns humør den dagen om ikke verkstedet tar et motorbyttte eller full overhaling på egen kappe. En strøken bil kan plutselig bli taksert som om den skulle være et vrak. Når du har en SAAB, er det jo et klenodium, det er svensk ingeniørkunst på sitt aller beste!

Måtte saken løse seg og bilen gi deg mange problemfrie år fremover!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-05-31 15:51:47 +0100

Jeg stusser litt på forklaringen her, hvis cluth sylinder beholder var tom så må det jo ha vært rikelige spor etter hvor oljen kom ifra eller kanskje ikke slik at diagnosen ble at master sylinder måtte byttes. Trolig skulle de også ha fornyet tanken samtidig men det er jo lett å si etterpå. En master cylinder med en sprekk eller korrosjon der beholderen er festet kan lett føre til deformasjon eller ødeleggelse av tettningen i beholderen så er ikke sikkert at verksted har helt feil her. Det jeg ikke helt forstår er at det nesten var like dyrt å bytte den lille plast tanken som det var å bytte hele master cylinderen da jeg nesten trodde at tanken kom med master sylinderen.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-06-01 16:22:31 +0100

updated 2022-06-02 13:25:34 +0100

Hei Igjen.

Denne uttalelsen fikk jeg i dag fra verkstedet som rettet opp problemet. Beklager om det er brukt feil navn på delene.

SNAKKET MED TROND HOS CARFIX PARADIS 20.05.2022 KL.13:45.

FIKK DA BESKJED OM AT DE HADDE SKIFTET MASTERSYLINDER PGA LEKKASJE, JEG FORKLARTE AT LEKKASJEN VAR FRA TRYKKUTGJEVNINGSKAMMER SOM KOBLES TIL MASTERSYLINDEREN OG AT LEKKASJEN DA KUNNE SE UT SOM DEN VAR FRA MASTERSYLINDEREN. HAN SKULLE TA INTERN DISKUSJON, MEN FREM TIL LØSNING VAR DET AVSLAG PÅ DEKNING FRA DE. KUNDE MÅ BETALE HOS OSS OG KREVE REFUSJON FRA CARFIX PARADIS.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-06-27 15:12:05 +0100

Hei Da har saken løst seg heldigvis. Jeg tok kontakt med kjedens hovedkontor, og to dager senere fikk jeg beskjed om at de ville tilbakebetale arbeidspengene.

Denne løsningen er jeg fornøyd med, og pengene har kommet inn på konto.

Dette viser at det lønner seg å klage opp i systemet dersom man er uenig i hva verkstedet har gjort.

Så til alle dere som har opplevd noe lignende, stå på, og ikke gi opp.

Mvh Olav

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Vi gleder oss og klapper i hendene, tar en vørterøll og skåler her ute på terrassen i retning deg, godt jobba, en for alle parter grei måte å avslutte en kjedelig sak på! Måtte bilen gi deg mange gode mil i sommer!

Norulf gravatarbildeNorulf ( 2022-06-27 15:41:25 +0100 )rediger

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger