Ingenting slår kubikk når vi snakker om driftsikkerhet over lang tid. Det er så enkelt som at en 2.1 liter diesel ikke engang blir svett i norsk motorveistempo, mens en stakkars liten benziner jobber ganske så hardt - turbo eller ikke turbo. Ellers gir diesel vesentlig bedre komfort, i den grad det har betydning på en såvidt liten daglig pendlerdistanse, 2-3 mil hver vei er liksom knapt nok til at olja blir driftsvarm. Når det gjelder hvor mye du kan "spare" er vel det strengt tatt av akademisk interesse når du snakker om en bil i en slik prisklasse? Nå sier du rett nok ikke om du tenker ny eller brukt, men slik jeg tolker deg, er du en klok mann som vet hva du vil ha, da går du sannsynligvis for nesten-ny eller ny.
De oppgitte forbrukstallene gir deg en grei pekepinn, en benziner er ganske så tørst ved småkjøring og markant mer tørst på kald motor, og som kjent har diesel høyere brennverdi enn bensin pr liter, pr kilo, whatever man foretrekker å regne på. En dieselmotor har også noe høyere virkningsgrad, derved vil en dieselmotor uansett bruke vesentlig mindre drivstoff over tid. Uten at jeg gjør krav på å være spesielt vitenskapelig, jeg har med mine egne dieselbiler kjørt på 0,45 i snitt hele året imellom - med et kjøremønster der jeg i de verste åra har vært oppe i 70.000+. Det gir som du forstår, en ganske markant andel langkjøring og en substantial besparelse ved å velge diesel. Noe kynisk sett, den første dieselbilen jeg kjøpte var kjørt drøye 300.000 når jeg kjøpte den, dengang var dieselbiler ganske så dyre, betalte vel fantastiske 30.000 for den, men etter kun kort tid kunne jeg jo le hele veien til banken, i forhold til de noe gammeldagse benzinerne jeg hadde kjørt tidligere gikk forbruket ned til nær halvparten!
Dette med 0,45 var FØR alle disse Greenpeace-greiene ble hengt på bilene, med mine nye dieselbiler har snittet året igjennom typisk ligget på 0,5 på mila. Da snakker vi 2.0 TDI på en bil med firehjusltrekk En god venn som har kjørt nettopp Mercedes med 2,1 liter diesel under panseret, har omtrent samme forbruk. Nå har han forøvrig kjøpt seg ny diesel hybrid av samme edle merke, og melder foreløbig om lave 0,4 i snitt over tid. At han kjører elektrisk til og fra jobb - si en drøy mil hver vei - er ikke en del av denne beregningen.
Nå har vi også en liten benziner her hjemme, som pensjonister kjører vi ikke stort lenger, men kjøremønsteret for de to bilene våre er omtrent likt. Benzineren bruker rundt 0,65 i snitt over tid, dvs en forskjell i trakten av 20 % give or take. Tipper det samme gjelder Mercedes, om du vil ha et tall, ja da er det jo bare å lage seg et enkelt regneark med de variable man måtte ønske å forholde seg til og legge inn dagens dieselpriser. For ... (more)