0

Er dette et godt kjøp?

spurt 2022-05-27 13:07:35 +0100

Hei, jeg skal ut å se på denne audien i morgen.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?...

Trenger en ålreit 4x4 helst diesel med hengerfeste.

Spørsmålet mitt er hva jeg burde se etter når jeg skal gå over bilen da jeg ikke har hatt audi før.

Jeg er heller ikke noen bilekspert på noe som helst område, så noen tips hadde vært greit å hatt med seg. F.eks hva slags "problemer" denne biltypen har etc.

Håper på snarlig svar. Mvh Fantomet

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-05-27 18:19:22 +0100

Nå er vel dette med "ekspert" et nyord som egentlig sier alt og ingenting. Det er så enkelt som at vi alle lærer opp gjennom livet, hver eneste dag, og i min verden blir egentlig ingen utlært noen gang: vi har alltid noe nytt å lære. Se deg selv i speilet, du kan sikkert litt om mange ting, ikke nedvurder deg selv! Når det gjelder denne bilgreia: få med deg en god venn som kan det du ikke kan, og ta det derfra. Om du konkluderer med at bilen ser grei ut etter prøvekjøring og ditt og datt, bør du tenke tanken på å avtale en NAF-test med selger FØR du undertegner kjøpekontrakten. Rett nok er ikke 45.000 give or take mer enn en litt grei månedslønn, men det er helt sikkert mye penger for deg. En 60-pkt NAF-test koster ikke spesielt mye, om dere splitter regninga, det blir dere enige om. Det er uansett win-win for begge, du får litt mer trygghet, selger får dokumentert at opplysningsplikten er oppfyllt. Dessuten: det er mye enklere å bli enige om utbedring av feil og mangler FØR kjøpekontrakten er underskrevet enn etterpå, alternativt et prisavslag.

Hvorfor NAF-test? Joooo....bruktbilselgere er ikke alltid objektive, sånn er vi bare skapt. Når vi skal selge "best friend" - som bilen jo er for mange av oss - ja da er det ikke sikkert at vi er ondsinnede, men vi er gjerne litt mer positive enn vi har dekning for. Her snakker vi om en bil med ikke spesielt lang kjørelengde, men den har 14 år på veien. Selv en faglært mekaniker vil ikke klare å avdekke alle skjulte feil og mangler der ute på tunet hos selger. Dernest er heller ikke Audi feilfrie, det er mye leamikk som kan og vil gå i støkker før eller forhåpentligvis siden. Ja, det er mye godt å si om denne bilen, grei motor, et av markedets desidert beste firehjulstrekk, manuell kasse (tryggere for deg), en god del slitasjedeler er skiftet og så videre. Det litt mindre gode er altså 14 år på veien og 4 eiere. Jeg registerer også at selger er åpen for bud, kanhende han er litt ivrig etter å selge?

Når det gjelder problemer sånn og sånn: det avhenger i stor grad av hvordan bilen er passet på underveis. Du kan selvfølgelig forsøke å få sjekket verkstedshistorikken, men som vi vet, Møller er en av flere norske importører som skylder på "personvernet" for å holde denne tilbake for både bilens rettmessige eiere og potensielle kjøpere. Høl i hue spør du meg, og neppe i tråd med lovverket, men enten må man ha forbindelser i Møller-systemet, eller så må man krange seg til det. Da er det faktisk mye enklere å forholde seg til en NAF-test, stor eller liten - det må du vurdere selv ifht bilens pris og din økonomi. Da får du en god indikasjon på bilens faktiske stand, og med bruktbiler er det dette punktet som bør stå øverst på lista: bilen man velger bør ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger