0

Dekk til Toyota bZ4X

spurt 2022-05-27 07:06:04 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Jeg venter levering av nye BZ4X i løpet av 1 månedes tid. Det er en AWD og min første el bil. Forhandler har i kontraktet ført opp Nokian piggfritt dekk til bilen. Bilen skal ha 18 tommer.

Det skrives jo for tiden endel generelt om hvilke dekk man bør velge i forhold til rullemotstand bla, men er det mulig å si noe konkret om hvilke type dekk man generelt bør velge til nye, moderne el biler kontra fossile?

Videre om det er mulig å få en anbefaling på sommerdekk spesielt for Toyotas nye? På forhånd takk for svar.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-05-27 10:16:39 +0100

Glem dette med å prioritere lavest mulig rullemotstand når det gjelder vinterdekk, på en såvidt tung bil er det kun det beste som gjelder, om du handler hos en forhandler som kan sine ting, vær du sikker på at det er gode grunner til at man velger Nokian! Noe forenklet sett, når det gjelder vinterdekk er det Nokian, Nokian og Nokian som gjelder, ingen over, ingen ved siden. Tro meg, med den vekta vi snakker om her, vil du bli like glad i dine Nokian som jeg har vært gjennom vel et par tiår nå. Ja, er det meget milde vintere der du bor, kan Continental være et greit valg om man foretrekker et vinterdekk som har generelt gode allround-egenskaper, men om jeg ikke husker helt feil, har faktisk Nokian piggfrie også noe lavere - med trykk på "noe" - rullemotstand enn Conti på barmark. Prøv dem, det verste du kan risikere er at du kjører med et evig smil om munnen hele vinteren igjennom! Og skal vi være ærlige: når man først svir av noen kroner ekstra på AWD - da er det en naturlig ting å velge de beste vinterdekka man kan få!

Mhp sommerdekk har bilen din såpass grei rekkevidde at jeg ikke engang ville tenkt tanken på å velge dekk med "lav rullemotstand", slike dekk har en stygg tendens til å gå på kompromisser ifht sikkerheten. Det gir seg egenlig selv: lav rullemotstand er ensbetydende med flere ting, en av dem er lavere friksjonskoeffesient og derav følgende dårligere veigrep. Det gjør noe med kjøreegenskapene generelt, det gjør noe med bremselengden, spesielt på våt vei. "Fagmiljøene" skriker over seg når det gjelder nettopp dette ifht piggfrie vinterdekk på sommerstid, men ærlig talt: i min verden er det en kalkulert risiko om man kjører ut sine piggfrie vinterdekk på sommeren etter den siste vintersesongen med akseptabel mønsterdybde - dvs 4 mm i min verden. Det dreier seg om å kjøre med vett og tilpasse farta etter det reduserte grepet man har et par-tre måneder før man hiver disse dekkene. Men å velge dekk der man inngår kompromisser og har dårligere egenskaper fra dag 1 - gjennom hele dekkets levetid? Nada, det er tull! Må man velge slike dekk for å å få en akseptabel rekkevidde med sin elbil, ja da bør man revurdere hele bilkjøpet og rett og slett konvertere til diesel! Ellers er det jo ikke sånn at det er voldsomme forskjeller i løpende forbruk med "miljødekk" og hva man nå måtte kalle disse dekka. Ja, det gjør en forskjell over tid, men vi snakker om meget, meget små forskjeller. I hverdagen betyr det så lite at med en elbil som din - er det knapt målbart. Det betyr mye, mye mer om du f.ex lærer deg å kjøre på momentet - som du jo har nok av - noe forenklet sagt - kjøre litt som når du kjører tyngre kjøretøyer - mykt og defensivt. En del av dette er å se langt frem og planlegge i tide: slippe gassen før harde kurver f.ex fremfor ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger