0

Kan jeg kreve noe når automat kassen må skiftes?

spurt 2022-05-26 08:45:33 +0100

anonym bruker

Anonym

Gjelder 2015 modell. Når bil var 2 år/47 000 km ble det konstatert lekkasje fra gearkasse. Hadde da kjørt med for lite olje en periode. Ble utbedret på garanti. Det ble konkludert med at det har vært en produksjons feil fra fabrikk. Jeg ba dem protokoll føre dette i tilfelle senskader. Nå er bil gått 159 000 km og automatkasse (cvt) må skiftes pga metall spon. (Kostnad kr. 175. 000.-) Har tatt alle servicer og oljeskift på automatkassen. Har ikke kjørt med henger/tung last og har en forsiktig kjørestil. Bilen er ellers som ny. Tragisk å måtte skrote en så flott bil…Hva mener du, har jeg en sak?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-05-26 13:10:49 +0100

Koster lite å etablere en positiv dialog med forhandler hhv importør og spørre fint hva man kan gjøre for deg, men juridisk sett er det sånn at alle garantier må ha en grense. Det er gitt som kontraktfestede vilkår, sånn er det bare. Du har altså ikke en sak i juridisk forstand.

Men du kan argumentere på en saklig og grei måte og si stakkars meg i passende grad, det er jo mennesker som sitter der bak disken hos forhandleren også, ikke sant? Du bør som et minimum kunne oppnå en vesentlig greiere pris enn den du antyder, her må jo det jo være snakk om en girkasse med gullbelegg! Foreslå gjerne et kompromiss med å spltte regningen i to, du kan ikke få annet enn et "neeeeeeeeeeeeei". Et springende punkt er hvor mye av de 175.000 som er ny hhv byttegirkasse, og hvor mye som er arbeid.

Ellers er det jo snakk om så mye penger at du like gjerne kan se deg om etter en bruktbil av samme sorten og beholde den gamle som delebil eller motsatt. Du kan også sjekke med et verksted som kan dette med automatkasser, kan være at kassa kan overhales til en lavere pris. Å sjekke i Sverige eller Danmark kan også være et alternativ, koster deg kun litt tid på google og et par telefoner. I det hele tatt, verdt å undersøke alternativene. Med litt flaks klarer du å få kostnadene ned til et mer fornuftig nivå, altså ned mot det vi kan kalle "restverdien" på bilen din. Da tenker jeg egentlig mer i retning av bruksverdi: hvor mange år kan du ha glede av resten av bilen om du får fiksa girkassa ? Mange vil jo overfokusere på salgsverdien, men jeg er er litt som deg, jeg mener at vi i Norge gjennomgående skroter bilene våre for tidlig.

En god bil kan man ha lenge, og for hvert år man kan eie og kjøre en bil uten nevneverdige problemer (les utgifter) har man egentlig en positiv konttantstrøm på si 50.000, dvs litt mindre enn årlig verdifall på en nybil de første åra. Ja, du har også verditap, men som vi vet, i norge har mange panikk for å kjøpe en bil som ikke lenger er under nybilgaranti. Det gjør noe med prisene i bruktmarkedet, og din bil er såpass gammel at "ingen" vil betale noe særlig for den. Om du får fiksa girkassa og kan glede deg over den i si 10 år til, ja da kan du le hele veien til banken likevel! Men gjør nøkternt realistiske vurderinger, selv jeg hadde ikke svidd 175.000 for å fikse girkassa her, bruk heller litt tid på å forsøke å finne løsninger som kan redusere kostnadene, si til halvparten, så mer mye vunnet. Da begynner det å nærme seg noe man kan leve med. Akkurat hvor mye man kan leve med, det er på sett og vis en smaksak: du er selv ekspert her: er bilen ellers i god forfatning, ja ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger