0

Wv Tiguan 2019 modell, reg okt 2018

spurt 2022-05-25 05:37:22 +0100

anonym bruker

Anonym

Vi har kjøpt denne bilen men ønsker litt mer om fordelene ved add blue, Diesel. Det sies at den forurenser mye mindre ved forbruk, renere motor. Men hva er rette eller hva er bakdelene ved add blue

Mvh Helge Hammeren

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-05-25 10:53:27 +0100

Det er jo egentlig ganske enkelt: uavhengig av om det er fordeler eller bakdeler med det ene eller andre, det er noe som er der - dere kan ikke velge det bort. Noe kynisk sett, bakdelene er at det er ekstra leamikk som teoretisk sett kan og vil gi problemer en eller flere ganger i bilens levetid, og dere må passe på å fylle på "godstoff" med jevne mellomrom. For noen kan dette være nok til å gi våkenetter, men skal vi være nøkternt realistiske, går som regel helt greit - verken det ene eller andre gir problemer!

Fordelen, i den grad det overhode betyr noe i et land som Norge, der vi stort sett bor og lever livene våre i grisgrendte strøk, er at adblue er den greia som reduserer NOX-utslipp i eksosen. Kanhende NOX-utslipp har betydning i verdens virkelig store byer, men skal vi være ærlige, i forvokste landsbyer som Oslo er f.ex svevestøv et minst like stort problem. Og svevestøv, der er f.ex blytunge elbiler med eller uten piggdekk en skikkelig heftig bidragsyter! Når dere kjører en relativt lett dieselbil, med et vesentlig lavere totalt miljøavtrykk enn f.ex en Tesla X gjennom livsløpet, ja da gjør dere egentlig et godt valg i forhold dette med miljøet: bilen dere har valgt representerer et lavere forbruk av kritiske innsatsfaktorer, og det totale utslippet - hvilken overraskelse - blir mindre! ADAC har regnet på dette, med tysk energimiks vil en vanlig familiebil med dieselmotor ikke "ta igjen" utslippene fra produksjonen - merk dere KUN produksjonen - av en Tesla X før dieselbilen har kjørt rundt 600.000 km. Selvfølgelig fornekter elbilforeningen dette, men den som ser på regnestykket og de harde realitetene med hvor bla strømmen i Tyskland kommer fra, vil raskt se at det er tysk grundighet i bunnen for dette regnestykket. Det er altså IKKE "fake news" - dere vet - dette "nyordet" som er så populært for å avvise fakta i vår tid!

Når det gjelder dette med NOX-utslipp, har dette sin forklaring i at både diesel- og bensinmotorer har blitt endret over tid for å kunne møte stadig hardere utslippskrav. En måte å både øke motorens ytelse OG bibeholde lavt forbruk (= lave utslipp) er å øke trykket på blandingen av drivstoff og luft som sprøytes inn. Dette fører til at dråpene av drivstoff blir mindre, derved blir forbrenningen bedre. Så langt, alt godt, ikke sant? Men dette medfører også økte utslipp av NOX - altså nitrøse gasser - noe forenklet sett en slektning av de kjemiske forbindelse vi bruker til å gjødsle åkeren med! Dette kommer ut i gassform, dette kommer ut sammen med mengder av ufattelig små partikler i eksosen, og som vi vet, en av de tingene som er farlig med f.ex sigarettrøyk, avgassene fra stearinlys og te-lys innendørs og så videre, er nettopp økt konsentrasjon av ufattelig små partikler i den lufta vi puster inn. Dels er det et problem for lungene, dels er det - og her er den virkelig store faktoren som vi sjelden snakker om - noe dritt ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger