0

Sono Motor- Sion

spurt 2022-05-20 13:18:07 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny. Hvorfor nevnes nesten aldri Sion SEV som settes produksjon om 1 år. det store forventninger i Europa fra den svenskbygde bilen?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-05-20 16:06:46 +0100

Kanhende fordi dette foreløbig er et luftslott. Som en seriøs aktør vil nok Broom-redaksjonen sitte ltit på gjerdet og vente til produksjonstart kommer bittelitt næmere før de hopper ut på dypt vann. Det som er kjent om bilen og firmaet foreløbig, er begrenset til innovasjonselskapets egenreklame, som fremstår mest av alt å være utformet for å trekke til seg potensielle investorer. Tipper du har sett DENNE siden før: https://sonomotors.com/en/sion/

Ellers finner du mer om produksjonsplanene HER: https://electrek.co/2022/04/05/sono-m...

Som du ser, Valmet er en finsk produsent - tro om det ikke er traktorer som var utgangpsunktet for denne fabrikanten? Man har imidlertid produsert biler før, om jeg ikke husker feil ble bla minst en av Ladas modeller produsert - eller rettere montert - her. Rett nok i relativt små serier, det er forøvrig hva det dreier seg om for denne Sono-saken også. Det er imidlertid flere uavklarte spørsmål her: Sono blir en relativt dyr liten bil. Dernest vil den nåværende situasjonen, der det allerede er en vanskelig situasjon med flere kritiske innsatsfaktorer for nettopp bilproduksjon, meget vel kunne stikke kjepper i hjulene for en ny og sannsynligvis ikke speseilt ressursterk produsent. Hvem man egentlig har i ryggen, er ikke godt å si, men jeg ville definitivt ikke betalt inn forskudd på en bil her uten å innhente en mer omfattende informasjon knyttet til produsentenes økononomi og soliditet.

Ellers er jo ikke dette med hel eller delvis elektrisk drivlinje og f.ex solcellepaneler noe nytt, bla Toyota Prius ble levert med dette så tidlig som 2012 - kanhende enda tidligere. Merk deg at i beskrivelsen er man noe vag: man sier at bilen skal kunne lades med "additional" charge from the sun....og som vi vet....å høste solenergi er noe som er relativt arealkrevende. Selv med dagens mest effektive solcellepaneler vil man slite med å fremskaffe strøm av betydning fra arealet på et biltak. Men for all del, alle monner drar. Dog, igjen dette med kritiske innsatsfaktore: både batterier og solceller rammes i fullt monn av den nåværende problematikken i forsyningskjedene. Det er overveiende sannsynlig at "de store", altså de eksisterende bilprodusentene, vil stå langt foran i køen når begrensede innsatsfaktorer skal fordeles. Jeg tenker da på at f.ex mangel på nikkel, palladadium og ikke minst gassen neon - førstnevnte er kritisk for batteriproduksjon - mens de to sistnevnte er alfa og omega for halvlederproduksjon. Sånn bortsett fra at dette med halvledere er en kritisk ting for bilproduksjon generelt, vil dette også berøre produksjonen av solcellepaneler. Mao vil jeg ikke vedde på at produksjonen av denne egentlig ganske så ordinære elbilen vil komme i gang innenfor den "budsjetterte" tidshorisonten, med de konsekvenser dette vil ha for produsentens kontantstrøm. Men vi kan alltids krøsse fingrene, dette kan jo bli en fjong bybil om ikke annet!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2022-05-20 13:18:07 +0100

Sett: 78 ganger

Sist oppdatert: May 20 '22

Antall visninger