0

Bilbatteri - Garanti?

spurt 2022-05-20 07:06:19 +0100

anonym bruker

Anonym

Hvor lang garanti bør jeg kunne forvente på et bilbatteri?

Kjøpte nytt batteri på verksted for 3 år siden. Nå har dette tatt kvelden og nekter og ta imot lading. Verksted sier 1 år garanti.

Synes dette var en smule lite da i min erfaring så pleier batterier vertfall å holde i 10 år. Ringte biltema opp og latet som om jeg hadde kjøpt batteri av dem og spurte dem ang garanti tid. De oppgir 3-5 år siden jeg ikke kunne oppgi modellnummer.

Føler at når verksted har solgt meg et kvalitetsbatteri til 2,5 ganger prisen av noe man finner på biltema så forventer jeg garanti deretter.

Tenker du på dette? Hvis det ikke skal holde lenger enn dette kan man jo likegreit gå for noe billig istedet for noe som burde hold lenger.

Vil legge til at jeg alltid har vedlikeholdsladet batteriet ca hver 3 mnd i gjennomsnitt. kortere intervaler vinterhalvåret så det har blitt godt behandlet.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-05-20 15:19:01 +0100

updated 2022-05-23 16:00:02 +0100

Alt ettersom, det er flere momenter som spiller inn her, en av dem er kvaliteten på det batteriet du kjøper. En annen er hvorvidt bilens spenningsregulator etc fungerer som den skal og bør - og en tredje er om du har et batteri som er "rett" dimensjonert for den bilen du har. Du sier Mondeo, men det er en vesensforskjell mellom diesel og bensin. En dieselbil har som kjent glødeplugger, disse gulper unna strøm i store mengder under glødingen, det tilsier at et batteri med høy kortslutningstrøm - mao et batteri som kan levere høy strømstyrke når du vrir på nøkkelen for å starte bilen - er alfa og omega. Tenk på det litt som med en V-8 kontra motoren i en Fiat 500: en liten motor må jobbe hardere for å klare jobben. Litt sånn er det med batterier også: et spenstig batteri som kan levere høy strømstyrke klarer denne greia med glødepluggene uten problemer i år ut og år inn, mens et batteri som knapt nok klarer å levere nok, skriker på hjælp - hver gang.

Mhp dette med spenningsregulatoren, er det så enkelt som å sjekke spenningen når motoren går, gjerne med LITT turtall, selv om en vekselstrømsgenerator som du jo har, skal levere fra tomgang og oppover. 14,4 V er optimalt, er du i nærheten av dette, jolly fine. Du måler enkelt og greit påtrykt spenning over batteripolene - verre er det ikke. Er spenningen vesentlig lavere, gjerne ned mot 13 komma noe, ja da vil batteriet aldri bli fulladet. Det kan redusere levertiden - igjen dette med at batteriet sliter mer når det må levere strøm til bilens respektive strømforbrukere. Ja, du er en klok mann som vedlikeholdslader batteriet, men om ladespenningen er for lav, går det ut over levetiden. En ting: om du har et slikt problem, skal du normalt sett oppleve degradering over tid: du vil oppleve problemer med å ha strøm nok - bla startproblemer.

Dette med KVALITET er en mangslungen greie, i mitt hode har jeg en skala fra bra greier, da tenker jeg EXIDE SØNNAK (Eller hva nå firmaet heter i dag) , til "godt nok" - der er det mange kandidater - til helt ræva-ræva. Biltema er en leverandør som får sine batterier fra forskjellige produsenter, stort sett godt nok, til tider faktisk bra greier, men dessverre, ganske ofte ræva-ræva. Derav det spennet du refererer til i garantitid også - og en ting skal Biltema ha: enkelte varehus strekker seg langt for å gjøre kundene fornøyde. Det innebærer at man opptrer på en ryddig måte ifht garantisaker. Ha forøvrig i bakhodet at vår gode venn MacMurphy er alltid med oss! En kortslutning i en celle, et brudd i en celle - det kan skje på de beste batterier. Nettopp derfor gir gjerne seriøse leverandører lengre garanti - jeg har f.ex aldri hatt problemer hos EXIDE-SØNNAK når det gjelder garantisaker og oppfølging, verken som "fagkunde" (ifht store batteribanker for nødstrømsanlegg og UPS) eller som privatkunde (bilbatterier i dann og vann).

Dette med 1 års garanti er likevel relativt utbredt ifht batterier ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-05-23 11:02:40 +0100

Igjen er jeg veldig enig med Norulf og hans vurderinger. Her er det flere faktorer som spiller inn. Bruk, vedlikehold, ladespenning, kjøremønster osv, osv.

Vanlig garanti på batterier er mellom ett og to år. Normal levetid er fra ca. fire til seks år, men med fleks i begge ender. Igjen: avhengig av bruksforhold.

I en reklamasjonstvist ligger også bevisbyrden hos deg og det er neppe lett å dokumentere korrekt bruk og gunstige forhold gjennom tre år. Selv om det nok kan være tilfelle. Enda verre er det vel å bevise at det skylde produksjonsfeil eller andre feil fra leverandøren.

Et bilbatteri er jo heller ingen mega-investering. Det er som regel snakk om noen hundrelapper, eller en drøy tusenlapp. Det er nok bedre å kjøpe et nytt, først som sist, framfor å kjempe en kamp som neppe fører fram til noe som helst annet enn høyt blodtrykk.

Kjøp et nytt batteri av god kvalitet, og betal heller litt mer for det. Sjekk bilens lading nøye og vær flink med vedlikeholdslading – så tipper jeg det nye holder lenger! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger