Om jeg hadde vært Volvo-mann, ville jeg ikke gått fra Volvo til Tesla om det smalt. Når du har XC-60, se heller enn til XC70, eventuelt V90 med AWD, om du ikke bor et sted med ovseleg mykje snø og dårlig brøyting eller kjører mye på krøtterstier til hytta og således har et reellt behov for "høy bakkeklaring". Da får du såvidt ny bil som 2018 innafor ditt budsjett, ja, du kan til og med få en hybrid om du ikke vil ha en feiende flott dieselmotor! Og fortsatt har du gode Volvo-seter og en hel gullrekke med egenskaper som Volvo er suveren på.
Ja, du får selvfølgelig en grei Tesla S for de pengene også, men setter vi AWD inn i søket her, snakker vi biler som nærmer seg utløpet av batterigarantien (8 år, egentlig en garanti med visse begrensninger) med stormskritt. Og den grunnleggende farbrikkgarantien...den fordufter som kjent ved 5 år / 100.000 km. Med en bil som er såvidt kompleks, tung og dyr å reparere - for ikke å si at du har begrenset tilgang på såvel reservedeler som verkstedstjenester? Hvor er nærmeste Tesla-verksted der oppe i retning Lom? Verdt å ha i bakhodet! Bilene kan være så "forbedret" og ha så mye "gratis" lading de bare vil, det hjelper lite på det vi kan kalle den totale risikoen for et mer spennende bilhold enn du setter pris på her - det er IKKE uten grunn at mange selger Teslaene sine når de nærmer seg, eller bikker, grensene for de respektive garantiene!
Hør på kona, hun fremstår som en klok kone, der dere bor ute i det vi kan kalle "utkant-Norge", er Volvo en feiende flott bil og med stor sannsynlighet det beste alternativet! For ordens skyld: jeg bor i utkanten selv - og kjører en halvstor tysk firehjulstrekker med diesel - den kan serves og vedlikeholdes ved et lokalt, uavhengig verksted, eller meg selv - alt ettersom. Og deler man måtte trenge er aldri lenger unna enn en telefon. Sånn er det med Volvo også - men tro meg - sånn er det IKKE med Tesla! Spesielt karosserideler har vist seg å være spennende, utenfor Tesla-sjappa ved Stavanger sto bilen til en stakkars kunde i halvannet år tror jeg det var....og ventet på deler. Da gikk kunden lei og forlangte kjøpet hevet....og nei....dette er ikke tull...og det er ikke et enestående tilfelle.
Om du likevel lar deg friste over evne, behold Volvoen en stund, om ikke annet, som konebil. En Tesla S er et amerikansk, tungt drog på sitt beste/verste, det er ikke det rette på veien for ho' konemor i ditt område. Ellers r stikkordet "tung" viktig å ha i bakhodet, det gjor noe med slitasjen på alt som har med hjulopphenget å gjøre, i tillegg er bremser et kritisk punkt på biler med regenerering. Luftfjæring er også festlig på eldre biler, og så var det dette med batteripakka da: kjøp ALDRI en Tesla uten en full NAF bruktbilsjekk og en batterikontroll. Så enkelt er det ... (more)