0

Overopphetet?

spurt 2022-05-19 08:51:47 +0100

anonym bruker

Anonym

Har en gammel MERCEDES-BENZ A 180 CDI fra 2005. Vanligvis viser den rundt 40 grader, nå er den begynt å vise 80 grader. Er det vannpumpa som begynner å ryke? Skiftet ny reim denne uken, men vannpumpe ble ikke skiftet. Vi skal på langtur denne helgen, går det ann å kjøre eller må vannpumpe skiftes først?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-05-19 11:29:36 +0100

Jeg tenker jo at om "vanlig" driftstemperatur har vært "40 grader", er det noe spinn, hakkende galt et sted. For alle praktiske hensyn, jeg ville forventet si at normal temperatur på kjølevæsken i en hvilken som helst motor ville ligge et sted mellom si 85 og 90 grader. Da har du kjørt et par mil, og olja er gjennomvarm. 40 grader er way too low. Uten at jeg kjenner instrumenteringen i den aktuelle bilen i detalj: er denne "avlesningen" fra et vanlig viserinstrument i dashbordet - eller er det fra kjørecomputeren? Dernest: når den "plutselig" viser 80 grader etter at du antagelig har vært innom verkstedet og fått skiftet registerreim: har kanhende verkstedet i tillegg fanget opp f.ex et problem med en temperatursensor...sånn at det instrumentet du avleser denne temperaturen på, kanhende plutseliig viser rett temperatur? 80 grader er iallefall mye nærmere det jeg normalt ville forvente - og med et vanlig viserinstrument er det egentlig litt "tenk-på-et-tall" som gjelder, det er mao ikke et eksakt begrep.

Uten å si eller mene noe negativt, i ditt sted fremstår det som om du nok kan trenge litt hjelp her. Kontakt de som skiftet registerreima, og spør fint om et kvalifisert råd. Om det er et par mil dit, vil kjølevæska ha driftstemperatur når du kommer dit, det er helt kurrant å måle temperaturen med et dertil egnet instrument og verifisere om det er noe gæli. Man vet kanhende også om det man har gjort av arbeid, kan ha påvirket f.ex en temperatursensor, her i positiv retning. Mhp vannpumpa: det er jo ikke noe som ryker hver dag, og det er normalt sett en faglig vurdering bak når man ikke har skiftet denne, spesielt om den ligger på en sånn måte at den er lettere tilgjengelig når man skifter registerreim. I min verden holder en vannpumpe leeeeeeeeeeeeeeeenge, som sagt, det er ikke noe som går i støkker hver dag. At man likevel skifter den samtidig med reg.reim på noen biler, har mer med bekvemmelighet å gjøre, enn egentlig nødvendighet.

Når det er sagt, ja, en vannpumpe kan gå i støkker, noen ganger er det klare og tydelige tegn som en mekaniker fanger opp på null komma null, så derfor: ta for all del kontakt med verkstedet før du kjører på langtur her! Koster lite å be om et kvalifsert råd, mye greiere enn å stå der ute i huttiheita med dampskya opp fra panseret! En ting du ellers kan se etter når du kjører ti lverkstedet, er om nålå på temperaturmåleren er nogenlunde stabilt stigende til det jeg kaller driftstemperatur og holder seg der. Det er et godt tegn. Om den derimot flagrer opp og ned som en jo-jo, ja da er det en sterk og tydelig indikasjon på at det er på høy tid å skifte vannpumpe! Sånt skjer, og nei, det er neppe verkstedets skyld, at det skjer "rett etter" her, er det vi kaller MacMurphy. Med litt flaks sitter IKKE vannpumpa gjemt bak registerreima eller noe annet ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger