Etter mitt hode er det en ganske så massiv nedgradering å gå fra en hvilken som helst BMW til Tesla, spesielt når jeg leser ordene "veldig fornøyd". og "min X1". Om du bytter denne mot en nyere av samme sorten, er det overveiende sannsynlig at du går et steg videre og ender opp med å si "veldig veldig kjempefornøyd". Om dieselprisen er det bærende elementet i lista over gode grunner til å vurdere noe annet enn en feiende flott BMW, er det jo sånn at en absolutt betingelse for i det hele tatt å "spare" noe som helst på å gå over til elbil, er muligheten for å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader. Det koster deg si 10-15.000 spenn, og som vi vet, strømmen er så absolutt ikke gratis.
Dernest bør du ha et kjøremønster som i alt det vesentligste gjør det mulig å basere seg på hjemmelading. Det innebærer at du stort sett kjører innenfor en radius på si litt under halvparten av effektiv rekkevidde for elbilen året igjennom. Å lade langs veien koster flesk, også i Teslas ladenettverk, og det er høyt opp og langt frem - vi snakker om mange år - før et tilnærmelsesvis velfungerende ladetilbud kommer på plass langs si riksveinettet. Uten å gå i detaljer, selv om elbilforeningen står og hyler og skriker, det er litt mer logistikk bak dette enn "bare" å "bygge ut" ladestasjoner. Strømmen må føres frem dit den skal brukes, og ikke minst: den må produseres. Det inebærer praktiske begrensninger, det innebærer at den som velger elbil, bør ha et bevisst forhold til dette med rekkeviddeproblematikk, ladekø og generelle begrensninger som uvegerlig følger med. Kall det gjerne praktiske problemer - det er løsbart - men det er greit å være mentalt forberedt liksom :-)
Kjøremønster og behov, enn si årlig kjørelengde, er to sider til av samme sak: du er selv ekspert på dine behov, det er en vesensforskjell om du kjører 10.000 km i året der inne i en norsk landsby, kontra 30.000+ med langkjøring, f.ex om du er langpendler. Dernest er det denne greia med nyttelast, hvor mange passasjerer du har, mye pikk-pakk, for ikke å snakke om dette med taklast og hengervekt. I korthet: kjøp bil etter behov, ikke hva som er politisk riktig i dag eller i morgen. Og "besparelsen" med elbil? Tja, årlig kjørelengde er en kjent faktor, lag deg et regneark med et estimert snittforbruk med ditt kjøremønster og forskjellige dieselpriser. Min tese er at selv med en literpris på det være seg 20 eller 25 kroner gjør det selvfølgelig litt vondt i pungen for deg og meg - jeg er ihuga dieselfan og kommer til å forbli dieselfan så lenge jeg har helse til å kjøre bil - men ærlig talt, 10-20-30.000 km i året - det gir så og så mange liter - summen i kroner og øre er håndterbar, og egentlig en begrenset del av totalkostnaden ved det å eie bil i Norge. Den kloke sørger heller for å gjøre gode valg og satse på biler ... (more)