Nå sier du ikke noe om hvorvidt hensikten med dine tanker omkring denne skruen er å ta ut stevning overfor Mitsibushi Norge, eller om du rett og slett undres. Med 284.000 kjørte km er det uansett overveiende sannsynlig at du vil møte den "gjengs" oppfatning om at du ikke kan forvente noe særlig mer av en "moderne" bil. Ja, noen får sogar panikk når bilen nærmer seg 100.000, mens andre - som "ekspertene" hos NAF sentralt, går ganske freskt ut når de hevder at en moderne bilmotor ikke er konstruert for å holde mer enn 300.000 km. Dette sto faktisk på trykk for noen år tilbake - og de av oss som ærlig og oppriktig mener at en bil med letthet bør kunne levere både 4 og 500.000 kilometer uten nevneverdige problemer, gitt et normalt godt regime for service og vedlikehold, blir ofte møtt med hoderisting og mild overbærenhet. Sånn er det bare, og etter mitt syn er det først når kilometertelleren passerer 300.000 at en bil virkelig viser seg fra sin beste side.
Så jo, du har nok veldig rett i at reklamasjonstiden har gått ut med god margin. Dernest er det juridisk sett en vanskelig bevis-situasjon her, kfr at du etter hva jeg kan se, har demontert motoren selv. Da vil du møte merra som passer havresekken syndromet i rettsappararet, du vil mao ikke bli sett som en objektiv, uavhengig part, det samme vil gjelder de delene du eventuelt legger frem som bevis på det ene eller andre. I ditt sted ville jeg tatt gode biler, skrevet et hyggelig og saklig begrunnet brev til forhandler (om det er en merkeforhandler) med kopi til Mitsubishi Norge, og bedt om råd hhv rettet en forespørsel om hva man kan gjøre for å hjelpe en trofast Mitsubbishi-kunde som uforskyldt har havnet i nød. Ellers ville jeg ikke benyttet ord som "tror" her, tro er noe som hører hjemme i Sarons dal og i kjerka på julaften. Her vlille jeg uttrykt meg konkret, men ikke overveldende konkret - som du gjør innledningsvis i det avsluttende spørsmåljet over, og avsluttet med at det "kan synes som", "det er sannsynlig at...". Som sagt, hyggelig, saklig. konkret. Dessuten: kort og konsist - omtrent som det du skriver over -for meg fremstår det som om du er rimelig god til å skrive, og har grei kunnskap om motorens indre liv.
Det verste du kan få er et "nei", men du har neppe noe å tape, kan hende du iallefall kan få en grei pris på deler, eventuelt arbeid. Lykke til!