0

Liten til mellomstor bil, brukt...?

spurt 2022-05-12 15:09:56 +0100

anonym bruker

Anonym

Hva vil du anbefale for en som ikke er særlig skrukyndig... Vurderer Honda Civic, Volvo C30, noen år gammel Citroen Cactus etc..... Ellers har jo Finn mengder av Toyota (corolla), Nissan Leaf.... Kanskje går det an å gjøre et bra kjøp til f eks inntil kr 100 000,-? Som nevnt fint om bilen holder i et par år. Uten for mange kostbare reparasjoner og store uforutsette utgifter. Venter i spenning på erfarens anbefalinger og vurderinger.... På forhånd takk, Benny!

Mvh Ronny i Oslo

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-05-12 17:02:50 +0100

Både Honda Civic og Citroen Cactus er "skjulte perler", i den forstand at de er generelt tungsolgte - "ingen" vil ha dem. Årsakene er ikke at bilene er dårlige, tvert om, men mange bilkjøpere har litt for mye (lånte) penger å bruke, da skal det være "rett" merke, det skal gjerne være SUV, gjerne politisk korrekt - les elbil - for ikke å snakke om at mange er veldig opptatt av å ha voldsomme fartsressurser - les Tesla - der man enn så lenge jo også slipper å betale moms og avgifter! Derved blir mange ellers fantastisk gode biler tungsolgte, med de konsekvenser dette har for prisen i bruktmarkedet!

Det er der du kommer inn i bildet, om du velger det være seg Civic eller Cactus, får du veldig mye bil for pengene, gjerne mange, mange år nyere enn du ellers ville fått om du f.ex bare MÅTTE ha en "SUV" av et populært merke. Volvo C30 er forsåvidt også en noe spesiell bil som ikke har spesielt mange kjøpere, men Volvo er Volvo, du får en vesentlig nyere Cactus for ditt budsjett, bla finner du en 2016-modell, kjørt 80430 km, for 105.000,-! Det er mye god bil for pengene! Så får det heller være at bilen "bare" har en 1,2 liters motor med noenogåtti hk! Mer enn nok til både å holde følge med trafikken og miste førerkortet her hjemme, grei å eie på alle vis: rimelig service/vedlikehold, lavt drivstoff-forbruk. Og gitt at du har et normalt regime for service og vedlikehold, er dette også en pålitelig og driftsikker bil: https://www.finn.no/car/used/ad.html?...

Merk det forøvrig at registerreim er skiftet i 2021.

Honda Civic er også forholdsvis grei, men du ender opp med si 2-4 år eldre bil med ditt budsjett. Min tese er at mest mulig ny bil trumfer her, antall år på veien sliter som regel mer på en bil enn antall kjørte kilometer. Ellers er det en ting som gjelder når du ikke har spesielt mye kunnskap om bil: NAF-test - 60 pkt eller full - FØR du tenker tanken på å undertegne kjøpekontrakt. Avtal dette med selger når du finner en bil som du ellers synes ser grei ut - win -win for både deg og selger - du får mer trygghet - og selger får dokumenert at han har overholdt opplysningsplikten i rimelig grad. Dessuten: det er vesentlig enklere å avtale utbedring av eventuelle feil og mangler FØR kjøpekontrakten er underskrevet - DU skal ikke komme hjem og oppleve at ditt og datt må repareres på din regning når du kjøper en bil! Ellers er det en ting som gjelder når du har kjøpt deg en bli som er i generelt god stand og ellers er grei ifht rust: understellsbehandling, eventuelt etterbehandling om bilen er understellsbehandlet innafor si 2-4 år. Deretter sørger du for jevnlig etterbehandling gjennom din eiertid, typisk annethvert til tredjehvert år.

Ja, det koster litt, men det koster MYE mer om du får kritisk rust! Dels er rust dyrt å reparere, dels ender ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger