0

Foreventede feil på 2018 Skoda Octavia 2.0 TDI?

spurt 2022-05-07 23:41:38 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny! Så fint at slike som du (om det finnes din like, da) finnes, for slike som meg som kan nesten mindre enn null når det kommer til bil.

Eg er lei av å kjøpe billige biler der forfallet begynner like etter (eller sannsyligvis FØR) eg har kjøpt de, og ønsker denne gang å undersøke noe mer og legge noen lapper meir i neste bilkjøp. (Passer selvfølgelig dårlig at det haster, da Impreza'n gikk bort i helga, like før den fylte 350.000)

Eg trenger ein 4x4 til å kjøre hjemmefra til jobb over fjellet daglig (og gjerne lengre turer utenom: bil nr. 2 er ein Justy G3X). Sikter på ca. 20.000 km i året. Den skal være pålitelig, gjerne kjedelig og ha 4+ seter. Ønsker over 110HK, diesel, manuell gir, ikkje eldre enn 2017, helst ikkje kjørt meir enn 100.000km og helst ikkje over 250.000,-.

Da lander eg egentlig på ein Skoda Octavia 2.0 TDI 150HK 2018-modell 92.000km til 239.000,- (1 eier) hos en forhandler i Oslo med kjent navn. (Føyer til at de har hatt bilen stående i snart 6 måneder, og satt ned prisen fra 259.000,-)

Her må eg kjøre tvers over landet, fra Vestlandet til Oslo, og å reise så langt bare for å sparke i dekka og reise tomhendt tilbake virker for meg som ein litt tafatt affære, så eg spør deg: - Hva skal eg spørre forhandler om på forkant av reise? - Hva er forventede problemer, om noen, i den nære fremtid, reint statistisk? - Hvor ruster den og hvilke deler slites, forventede reparasjoner og den slags? (Reg.reim, turbo?) - Hvilke serviceutførelser/delebytter ønsker eg å finne i serviceheftet? - Er det vanlig/fornuftig/kan/BØR eg be forhandler levere bilen til NAF-sjekk, eller er dette noe eg sjøl må bestille time til den dagen eg skal krysse alpene og finne Oslo?

Sikkert mye meir eg lurer på som eg ikkje kommer på akkurat nå men er særs takknemlig for potensielle svar, innspill og generell enlightenment!

Med tannkemlig hilsen Bjørnar

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-05-08 11:51:06 +0100

Først og fremst, den bilen du har i tankene gir deg en svært god motor og Haldex 5. Med 2.0 TDI fungerer det også helt greit med manuelt gir, selv om DSG nok gir noe mer komfort på langkjøring. Adaptiv cruisekontroll er også greit å ha, på samme vis er det VAG kaller "ergonomiske seter" god sort, men ellers er basisutstyret i Octavia mer enn godt nok. Med såivdt ny bil som 2018 bekrefter det jo regelen om at dersom man bruker hue og leter litt, og gjerne velger en bil som ikke er noen høydare i det området der den står for salg - stikkord Oslo-området og diesel for ditt vedkommende - får du mye god bil for pengene!

Mhp 2018 er barnesykdommene kurert, men bank i bordet, både Golf og Octavia generelt og 2.0 TDI spesielt har vært greie biler uten mye nøkker. I den bilen du nevner, sitter det en euro 6 godkjent motor, sannsynligvis har den AdBlue, men også dette fungerer for alle praktiske hensyn, helt greit. Du har kanhende også et snev av fabrikkgaranti tilbake, det er kjekt å ha, men NB, det forutsetter at serviceprogrammet er fulgt, det være seg ved et merkeverksted eller et autorisert verksted. Et punkt som ofte går i glemmeboka, er oljeskift å Haldex-systemet, intervallet er 60.000 km, ja det kan fort gå greit, men dels ryker garantien på dette delsystemet om dette punktet er uteglemt, dels er jevnlig service noe man ikke skal spare på. En annen ting som er viktig med såvel TDI som TSI-motorene, er oljeskift med filterbytte - på motoren - hver 15.000 km, maks 20.000 km ved mye langkjøring. Du skal ikke kaste mange blikkene på en sprengskisse av motoren for å skjønne hvorfor longlife-service er dårlig karma. Koster litt mer, men velger du et uavhengig, autorisert verksted slipper du å betale blodpris for olje. Typisk er tallet med to streker under på fakturaen halvparten av merkeverkstdet, da er det no problemas med service ved "halvparten" av longlife-intervallet. Poenget er altså å skifte motorolja og filteret vesentlig oftere, de øvrige intervallene er greie nok, her får du verksmesteren til å passe på og sy ut et serviceprogram for deg. Ta vare på bilen og den tar vare på deg, det gir deg et problemfritt bilhold. Nei, jeg har ikke Skoda, men jeg har kjørt VW diesel i mer enn 25 år, nærmer seg vel de 30 med stormskritt, og i min verden mener jeg at en god bil skal kunne kjøres både 4 og 500.000 uten nevneverdige problemer. Gjerne mer. Min f.d Passat B5 1,9 TDI 110 hk kjørte jeg snaue 500.000 før den ble smadra av en trafikal idiot, kort tid i forveien fremsto bilen som ny visuelt sett, motoren hadde ikke målbart oljeforbruk mellom oljeskiftene og bilen trakk fremdeles 200 km/t på motorveier i det store utland.

Noe kynisk sett om dette med oljeskiftene: moderne olje er ikke "bedre" enn tidligere tiders hel- og delsyntetiske motoroljer, den ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-05-08 16:13:48 +0100

Mhp kamkjede vs 2.0 TDI av den generasjonen vi snakker om her: Slik jeg har fått forklart det fra merkeverkstedet, er det kamkjede i denne motoren, og serviceintervallet er 275.000 km. Med trykk på "service", slik jeg forsto det, var det snakk om et sjekk-intervall, ikke et utskiftingsintervall. Kamkjeder er normalt sett noe som holder bilens levetid. Dette og øvrige intervaller vil imdlertid verkstedet sjekke når du evnt ber dem om å legge en plan for f.ex hyppigere oljeskift på din bil. Merk deg ellers etterfølgende sitat fra en amerikansk nett-side, det samme gjelder selvfølgelig Skoda, fabrikkene i Tsjekkia holder ifølge VW selv enda et hakk høyere kvalitet enn VW selv der "hjemme" i Wolfsburg!

"Are Volkswagen good with high mileage? It's true – VWs of all shapes and sizes are some of the longest-lasting, most reliable vehicles you'll ever find on the roads today, which is why you see them used well beyond 200,000 miles on a regular basis."

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-05-09 10:32:16 +0100

Octavia er greie, gode og praktiske biler det. Så det er slett ikke noe dumt bruktbil-valg.

  1. måneder ståtid stusser jeg litt på, de pleier å selges raskere. I alle fall om det er en stasjonsvogn.

Det jeg ville sjekket litt ekstra nøye er dette med servicehistorikk. Med kun en eier bør den være relativt komplett.

Nå var forrige service – når er neste, og hva koster den, er absolutt relevante spørsmål. Er registerreim byttet – når skal det evt. gjøres neste gang og pris på dette, bør du også spørre om.

Dette med EU-kontroll bør du også sjekke.

Videre er: Tilstand på dekk (alle 8), tidligere skader, utstyrsnivå og hvordan bilen er rent kosmetisk (streinsprut, småriper osv.) er også viktig å vite litt om. Rust kommer gjerne i nedkant på dørene, i hjulbuer foran / bak og i overgang mellom skjerm og støtfanger.

I og med at du bor såpass langt unna mener jeg at det er smart med en NAF-test. Da vet du veldig hva du går til. Det gir trygghet for både deg og selger.

Ettersom det er en brukt bil må man regne med at noe påkost kan komme. Typisk er bremser, dekk, serviceutgifter etc.

Alt i alt bør dette være et relativt trygt bruktbilkjøp, som du følger tipsene over, mener jeg. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger