528 i - og 245 hk? Her er det neppe noen 2 liters benziner under panseret, her snakker vi om en seksylindret bensziner, sannsynligvis med et slagvolum på 2,5 liter eller mer. Når bilen egentlig også har rundt 10 år på veien, snakker vi om en bil som er såpass gammel at den nok er ganske så tørst. I tillegg har den mye utstyr av den kompliserte sorten, det kan gi mange spennende overraskelser for neste eier. Noe kynisk sett, antall år på veien betyr ofte mer enn kjørelengde. Selger sier ditt og datt om hvor gild denne bilen er? Joda, men som vi vet, en bilselger er omtrent like pålitelig som en hestehandler i tidligere tider. Om du håndhilser på en bilselger, ja da gjør du lurt i å telle at alle fingrene er på plass etterpå!
Om bilen kan gå et stykke? Tja, det avhenger av bilens faktiske stand det - med trykk på FAKTISKE - dernest av hvor godt du måtte ta vare på bilen. For å ta det siste først, dette er en bil som krever løpende service og vedlikehold, og det har sin pris, dette er ikke på noen måte en spesielt billig bil å eie. Når det gjelder bilens faktiske stand, er det en ting som gjelder: NAF-test FØR - FØR - FØR du tenker på å skrive under kjøpekontrakt. Det er ryddigere for både deg og selger, du får trygghet, selger oppfyller sin opplysningsplikt på en god måte. Med NAF-test er det også enklere å avtale utbedring av eventuelle skjulte feil og mangler. Og nei, verken "tilstandsrapport" , ofte fra selgers eget verksted eller verkstedsforbindelse, eller "nylig EU-kontroll" sier spesielt mye om bilens faktiske tilstand. Det gjør NAF-testen. Så enkelt er det. Og forsøker selger å hevde at det er "unødvendig" med denne bilen, ja da går du rett og slett videre: dette er i aller høyeste grad en bil du IKKE skal kjøpe på selgers vakre ord og ved din egen, enkle sjekk av fargen på lakken!
The Bottom Line er at du for såvidt mye penger vil gjøre et mye bedre kjøp om du velger noe helt annet enn en svær BMW med mye motor og utstyr. Velger du det være seg en grei Toyota, Skoda, enn si f.ex "outsideren" Citroen - gjerne C5 - får du veldig mye mer og bedre bil for pengene., i den forstand at du får en VESENTLIG NYERE BIL. Du får også en ENKLERE bil - som er både GREIERE OG MYE RIMELIGERE Å EIE OG BRUKE. Sagt i klartekst: gammel premiumbil er reinspikka toskeskap. Og nei, bare for å gi et klart svarp å ditt spørsmål: 250.000 er ikke "rett" pris for en 10 år gammel bil, selv om selgeren forsøker å "prate opp" verdien på bilen. Er du opptatt av at bilen skal kunne "gå et stykke", ja da velger du en vesentlig mer fornuftig bil - kfr ovenfornevnte eksempler.