0

Sommerbil eller lekebil

spurt 2022-05-04 10:08:08 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny,

Jeg går rett på sak.

Jeg har en Tesla model 3 perfomance som jeg bruker som pendlerbil til Oslo. Helt ok bil å pendle med, men fryktelig kjedelig.

Jeg ønsker å ha en sommerbil/lekebil med bensinmotor da jeg liker dette best. M biler fasinerer meg mest av alt.

Problemet er at jeg bor alene, eier bolig og har ny bil, det er ikke billig. Med andre ord så blir det vanskelig å eie alt dette pluss å ha en sommerbil ved siden av.

Burde jeg kjøpe en billigere pendlerbil typ Fiat 500E eller gå all inn på en BMW X5M (dekker alle behov)? Hva hadde du gjort når du egentlig hater elbil innerst inne? Vennlig hilsen/Kind regards

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-05-04 10:24:44 +0100

Heisann! Takk for morsomt spørsmål. Det å ha flere biler, eie bolig og å ha én inntekt kan jeg alt om. Det er dyrt!

Slik sett er tanken om å ha «alle eller begge» biler i en – en god tanke. I alle fall rent økonomisk.

Men det å pendle med en morobil er ikke nødvendigvis praktisk. Man må gjerne gå for noen kompromisser underveis. Det kan ende med at det blir verken / eller.

Jeg tror faktisk jeg villbeholdt Model 3 Performancen, den går jo som ei kule, er fornuftig å pendle med og kan brukes til det aller meste. Men enig – ikke mest spennende. Det er ikke Fiat 500e heller …

Jeg kanskje funnet en litt rimeligere morobil med lyd, girkasse og bensinlokk. Det blir neppe noen BMW med M, uten at jeg kjenner din økonomi. Men det finnes mange rimeligere morobiler som kan by på mye kjøreglede uten å koste skjorta. Alfa Romeo, Mazda MX5, VW Golf GTI, eller en Fiat Abarth er bare noen forslag fra meg.

Er bilene i tillegg eldre enn 30 år går de som veteran, og eierkostnadene er hyggelige. Jeg tror kanskje det er det jeg ville gjort i ditt sted. Og det var jo det du spurte om …

Ønsker deg lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-05-04 17:03:23 +0100

updated 2022-05-04 17:10:50 +0100

Legendenene er Peugot 205 Gti, Golf Gti, Fiat Abart 130 TC, Fiat Coupe 2,0 20 V Turbo, Kadett GSI, Renault 5 R Turbo 2, Ford Escort XR 3 i, Sierra Cosworth, Escort Cosworth, Lancia Delta Intergrale, Alfa Romeo Gtv, Saab 900 Taladega. Mazda MX 5 er nok mest kjøreglede for pengene da den fremdeles er ganske rimelig mens de andre har steget skyhøyt i pris. Husk at rust kan ha tatt de fleste av disse inkludert MX 5 så her må det grundige undersøkelser til før kjøp.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-05-05 09:06:16 +0100

Noe kynisk sett, vi som har levd en stund vokste opp i en tid der det norske folk fra barnsen av ble lært opp til å sette tæring etter næring. Sagt på en annen måte: det må være en balanse mellom forbruk og inntekt. En del av dette er å prioritere nødvendigheter først, og akkurat denne greia med "sommerbil", hobbybil, leketøy - det er noe som bør stå veldig langt nede på lista i forhold til boutgifter og løpende transportutgifter. Det er også på sin plass å påpeke at vi i aller høyeste grad lever i en tid der mye kan skje med såvel rentenivået som den generelle inflasjonen det nærmeste året. Som Benny forsåvidt er inne på, det innebærer at den kloke sitter rolig i båten og unngår å øke sine faste utgifter.

Det er forsåvidt det Benny er inne på: beholde den bilen du har og avvente er klokt her. Å bytte bil er i seg selv dyrt, stikkord overgangskostnader, og slik jeg forstår det, snakker du også om alternativer som kan medføre betydelig økt gjeld. Å satse på ja takk, begge deler i form av en motorbil og en rimelig bil for å kjøre til og fra jobb, innebærer i realiteten dobbelt opp av alt og litt til, en feiende flott og fresk BMW koster vanvittig mye pr måned, pr år, uansett hvordan du regner, og himmel og hav, en liten elbil - uansett hvor "kjedelig" den måtte være - koster jo si et par hundre tusen i innkjøp! Disse pengene er ikke monopolpenger, i tillegg kommer forsikring og løpende driftstkostnader - service og vedlikehold er ikke gratis! Mao skal du kjøre "sparebøssa" i mange år før dette med å ha to biler "lønner seg". På toppen har du altså rentetutgifter, forsikring og løpende driftskostnader på morobilen - jeg tenderer til å tenke at dette alene vil være et beløp som matcher bokostnadene. Og kommer det en aldri så liten renetøkning, vips, så sitter du i den berømte revesaksa! BMW M5 eller ditto til "eneste bil" og til og fra jobb? Vel, ikke spesielt smart det heller: det koster meget kjapt mer enn det smaker!

Glem heller ikke at gjennomsnittsfarta i det norske veinettet er 62 komma noe km/t! Det er mao egentlig ikke spesielt stort behov for 400 hk og mer, man holder fint følge med trafikken med en urtids Citroen 2 CV med 11 hk under panseret og blomsterkasse bak!

Nå er ikke Tesla generelt eller models 3 spesielt på min liste over biler jeg synes er "kjekke" eller "morsomme" eller noe som helst, men smaken er jo som baken, du har valgt denne bilen fordi den føltes riktig for deg på kjøpstidspunktet, ikke sant? Du har vel kanpt nok eiet den lenge nok til å ta av plasten på setene! Mitt stalltips: det å bytte bil ofte med den begrunnelsen du har når våren er her, det er en sikker vei til en situasjon der du havner i "Luksusfellen" før du får sagt "BMW". Ha is i maven ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger