0

Hvorfor så lav tilhengervekt på elbil

spurt 2022-05-03 07:51:48 +0100

anonym bruker

Anonym

Hva kommer dette av, vekten på bilen er høy så tilhenger vil ikke påvirke bilen mye, motor er som regel kraftig med masse dreiemoment. Er det bremsene, da kanskje med regenerering som er problemet? Har selv en 2011 Q7 og er veldig fornøyd med tilhengervekten.

mvh Stig Møller-Nielsen

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-05-03 19:47:20 +0100

Godkjent, tillatt hengervekt er avhengig av flere forhold enn det mange tror. Både dimensjonering av bilens bremser, bilens tillatte totalvekt og ikke minst denne greia med krav til sikkerhet ved påkjørsel bakfra vs styrken på bærende konstruksjoner som der hengerfestet nødvendigvis må forankres, er en del av den gullrekka produsentene må forholde seg til når de skal dokumentere at bilen kan ha så og så høy tilhengervekt. At det er litt krappere stigninger i det offentlige veinettet i Norge enn i mange andre land, bidrar også til at det kan være lavere tillatt hengervekt i Norge enn i f.ex Tyskland. At forholdet til regnenering kan spille inn, skal du heller ikke se bort fra, et tonn eller mer på slep medfører på samme vis som for bilens bremser, økte termiske belastninger i lange nedoverbakker eller for den sakens skyld, når man skal stoppe ekvipasjen.

Og her har vi et kjernepunkt i forhold til lelbiler: som du nevner, en elbil er blytung. Dette medfører allerede i utgangspunktet at man har mer vekt å stoppe, enn si trekke opp en bakke. Dreiemoment eller ikke, det oppstår termiske belastninger - varme - på vei oppeover bakken i bilens drivlinje - og tilsvarende nedover en bakke. Med et par tonn ekstra der bak, vil det stille krav til kraftigere dimensjonering av både det ene og det andre, og er det noe man ikke ønsker på en elbil, er det forsterkninger her og der som uvegerlig medfører enda mer vekt. På toppen av det hele fordyrer dette bilen i betydelig grad - nettopp fordi man har en bil som allerede i utgangspunktet har mye vekt å forholde seg til.

På din Q7 har du jo også en ganske tung bil, men av den totale vekta er det ikke sånn at et halvt tonn av vekta er batterier, ikke sant :-) ? Det gjør alt så meget enklere for fabrikanten, vi snakker vel om en bil med rundt 2,5 tonn egenvekt, rundt de 3 tonn tillatt totalvekt og ditto rundt 3 tonn give or take noen hundre kilo tillatt hengervekt. Greit nok, det finnes elbiler som har iallefall rundt de to tonn med tillatt hengervekt, men som vi vet, det gjør veldig mye med rekkevidden på en elbil når du sleper på et par tonn. Det blir rett og slett svært så upraktisk. Nå tenker jeg høyt, men du skal ikke se bort fra at fabrikantene legger seg på et kompromiss mellom kostnader og hengervekt her: man velger rett og slett å holde hengervekten nede for å holde produksjonskostnader nede. Ja, i Norge har vi et noe spesielt forhold til dette med tilhengere og så videre, men sånn er det ikke i andre land. Og selv om politikerne liker å slå seg på brystet over så og så mange elbiler i Norge, i den store sammenhengen er det norske markedet minimalt. Fabrikantene vil rett og slett ikke bruke store ressurser på "særnorske" behov for hengerfeste og høy hengervekt. At det er mulig? Tja....men som nevnt over, det er flere ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-05-04 21:19:05 +0100

Takk for meget utfyllende svar.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2022-05-03 07:51:48 +0100

Sett: 280 ganger

Sist oppdatert: May 04 '22

Antall visninger