0

Honda CR-V VS Toyota Rav4

spurt 2022-04-29 13:02:59 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, jeg vurderer å skaffe meg en CR-V eller Rav4. Budsjett et sted mellom 100 000 til 200 000,-

Ønsker tips til hvilke av årsmodellene og motor typene en ønsker og hvilke en bør unngå? Hvilken av disse 2 ville du gått for? Jeg har ikke kjørt CR-V ennå selv, men har lest litt og fått inntrykk av at denne har bedre kjøreegenskaper enn RAV4. Men totalt sett er begge svært gode og robuste biler.

Bilen skal brukes til små pendlig, og lengre turer når en har fri. Vi har for øvrig 1 barn.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-04-30 08:46:55 +0100

CR-V faller på sett og vis mellom to stoler, Honda produserer gode biler av høy kvalitet, men i det norske markedet har man ikke lykkes. Kall gjerne CR-V en undervurdert bil, det gjør iallefall LITT med prisene i bruktmarkedet. Samtidig skal du være ops på at nettopp forrige generasjon RAV4 ligger relativt lavt i pris, det har med selve bilen å gjøre: den "nye" RAV4 fra rundt 2016 er en vesentlig bedre bil. Dette gir deg på sett og vis to muligheter for å få mye god bil for pengene - men nettopp forrige generasjon RAV4 har som du jo er inne på, et aldri så lite problem med kjøreegenskapene og ikke minst, vinteregenskapene. Siste generasjon RAV4 derimot - der har Toyota gjort en skikkelig god jobb. Den skal de ha.

Min tese er at mest mulig ny bil er en klar fordel uansett. Dels fordi utviklingen sjelden står stille, det skjer noe hele tiden, dels fordi antall år på veien er det som tar rotta på en ellers god bil: kjørelengde har ikke riktig like stor betydning. Dernest har vi dette med rust: her betyr såvel antall år på veien som vedlikehold i form av understellsbehandling og lpende etterbehandling mye. Og nei, "fabrikkbeskyttelsen" er aldri god nok alene, den norske vinteren og det veivesenet kaller "vintervedlikehold" med salting og kjemikalier opp og i mente, gjør norske veier til et paradis for vår alles ukjære Stålmarken! Hvilklet bringer oss hen til et vesentlig punkt: du kan "grovsortere" aktuelle biler selv ved å ta utskrift av en sjekkliste for bruktbilkjøp fra nett, men glem aldri at du ikke vil være i nærheten av å kunne sjekke en bil godt nok ved å beundre den blanke lakken der ute på tunet hos selger! Når du finner en bil du mener er god sort, ja da skal du avtale at bilen underkastes en NAF-kontroll, 60-punkters eller full, FØR - FØR - FØR du undertegner kjøpekontrakten.

Dette er ryddigere for både deg og selger, du får økt trygghet, selger får dokumentasjon på at han har oppfyllt sin opplysningsplikt, og det er som kjent vesentlig enklere å avtale utbedring av feil og mangler, evnt et prisavslag, FØR kjøpekontrakten undertegnes. Ja, NAF-test koster litt, ca 1500 for liten test, en tusenlapp mer for den komplette for medlemmer, og medlemspris får du også om du har medlemskap uten veihjelp. Man kan mene mye om NAF, men det har sine fordeler å være medlem - dette er en av dem.

Når det gjelder å velge mellom disse to: du har et stort økonomisk spenn. Det innebærer et tilsvarende spenn i hvor gamle biler du vurderer. Går du ned mot 100.000, kommer du raskt inn i et grumsete landskap der den gamle RAV4 hadde spennende motorer, spesielt dieselmotorene er problematiske. Denne generasjonen RAV4 har også elendig ESP/antispinn og derved blir firehjulstrekket også noe henimot en dårlig spøk. Jeg har kjørt denne generasjonen RAV4 som tjenestebil, man kunne risikere å ikke komme av flekken på flatmark med 10-15 cm nysnø. Den var også ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger