0

WV Passat alltrack

spurt 2022-04-28 20:58:52 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Jeg har en vw Passat alltrack 2017 mod. 190 hk motor m/ adblue. Gått ca 75 000 km. Lurer på om jeg bør bruke dieseltilsetning for bl.a rengjøring av partikkelfilter, og i tilfelle hvilken type. Tusen takk for svar. Min mailadresse: bjarne.bakken@icloud.com Mvh Bjarne Bakken

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-04-29 10:21:37 +0100

Normalt sett vil renseprosessen i DPF gå sin gang og gjøre det den skal. Det er imidlertid sånn at dette betinger tilstrekkelig temperatur i DPF, derved vil du sporadisk kunne oppleve at varsellampa tenner ved mye småkjøring, gjerne ved lave temperaturer. Som det sannsynligvis også står i din instruksjonsbok, "kuren" er å kjøre et par-tre mil, gjerne landeveiskjøring, med noe høyere turtall enn normalt, stikkord et gir eller to lavere. For min del har jeg opplevd dette fenomenet kun en gang på snart 100.000 km, det var i en periode midt på vinteren der helsa sa stopp og jeg knapt nok kjøre til butikken.

Det er altså ikke sånn at DPF skaper problemer hver dag. Når det gjelder denne ggreia med diverse "godstoff" som man heller på tanken, er jeg noe reservert. Ja, jeg bruker både dyserens og DPF-cleaner innimellom, men med måte. Typisk kjører jeg si 20-40.000 km mellom hver gang jeg heller på en av disse små flaskene - og be advised - les bruksansviningen, følg det som står ifht bruken og blandingsforholdet. Mhp DPF-cleaner er det i store trekk samme greia på de fleste flaskene: en blanding av forbindelser som i store trekk bidrar til at sot og koks forbrenner ved lavere temperaturer enn ellers. Det er iallefall teorien, om det egentlig fungerer? Det kan man saktens undes på. Jeg opplever at leverandører som BilXtra og THansen - f.d Torshov et eller annet tror jeg - gjennomgående har et bedre produktspekter enn f.ex Biltema, men når det er sagt: Biltema har jo også DPF, jeg mer enn mistenkter at det er tilnærmet samme innhold med forskjellig innpakning. Prisforskjellen er ikke voldsom. Når det gjelder potenialet for å skade motoren hhv DPF, er jo nettopp det grunnen til at man er nøye med å følge bruksanvisningen på flaska, og bruker sånne ting med fornuft.

DPF-celaner har jeg ikke spesielt mye erfaring med, jeg har vel brukt et par flasker gjennom de siste 6-7 årene. Dyserens har jeg mer erfaring med, det har jeg brukt ved omtrent samme intervaller som nevnt over gjennom nærmere 30 år. Primært foretrekker jeg STP hhv Redex, men også merkeforhandleren har et tilsvarende produkt som gjør det det skal. Ikke helt vitenskapelig, men varedeklarasjonen sier at det er samme sorten løsningsmidler i boksen, og det lukter omtrent llkt. Vi enkle mennesker osv - men be advised - stikk ALDRI nesa ned i en sånn boks for å lukta - du holder den på armlengdes avstand, skrur av korken og vifter lett litt "duft" mot deg om du ikke kjenner lukta umiddelbart. En god forsikithgetsregel, det er ofte løsningmidler i samme klasse som keton dette her! Dels er det ekstremt helsefarlige greier, dels snakker vi høyeksplosivt. I industrien brukes tilsvarende løsmidler for å fjerne plast- og fettrester i ekstrudere - det sier sitt.

Bakgrunnen for at jeg har en såvidt stor variasjon på "intervallet" som 20-40.000 km, er det en konsekvens av at jeg dels vurderer kjøremønsteret, dels vurderer hva slags diesel jeg har kjørt på. Om jeg ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger