0

Vanlege feil på Octavia?

spurt 2022-04-27 12:37:23 +0100

anonym bruker

Anonym

Eg må skaffe meg ein bil og er på nippet til å bestemme meg for å leite etter brukt Octavia bensin, ca. 3-6 år gml. Men så kom eg over ei liste over vanlege feil på TSI-motorar, jf. denne linken:
https://club.autodoc.co.no/magazin/ts...

Kanskje eg bør styre unna brukt Octavia?

Skeptisk

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-04-27 20:44:27 +0100

Jeg ville ikke latt denne listen over påståtte problemer hindre meg, ei heller går jeg hen og griner over potensielle feil på konebilen her hjemme :-) Det som slår meg når jeg ser på denne dommedagslista, er at det mest uhemmede bruken av ord som "ofte", "fort" knyttet til mer eller mindre subtile feil som faktisk opptrer ganske så sjelden i den virkelige verden. Her burde man koblet listen til en objektiv statistikk, ikke bare kastet ut påstander. Vi har selv en 1,2 TSi under panseret på konebilen, og jeg har venner med Skoda med diverse varanter over såvel temaet TSI som TDI. Ikke nevneverdige problemer whatsoever, og så absolutt ikke de mer alvorlige feilene som ramses opp i denne lista. Det kan ha sammenheng med at lista synes å inneholde hummer og kanari, altså motorversjoner som ikke nødvendigvis er spesielt utbredt i Norge, men uansett: dette er generelt greie biler - med et forbehold for de små TSI-motorene: velg en bil som fra 2013 and on: dvs en bil med REGISTERREIM. De tidligere versjonene av - igjen de SMÅ TSI-motorene - hadde kamkjede og en strammemekanisme som hadde en lei tendens til å ødelegge moroa. Ellers har tennplugg nummer 3 - eller var det 4 - en tendens til å ryke etter 80-100.000 km på 1,2 TSI, det har noe med et varmt liv å gjøre, men med såvidt "langt" liv er ikke dette et stort problem. Men en ting skal du alltid huske: NKG tennplugger er det beste valget på enhver benziner.

Jeg tok en titt på tilsvarende liste for TDI, der er det en tilsvarende påstand for bla den nåværende bil. Fresk påstand om DPF som angivelig "ofte" tetter seg, ingen reservasjoner, ingen nyanser. Vi som har kjørt disse bilene en stund, vet jo at DPf fungerer helt greit gitt et kjøremønster med en passe fordeling av småkjøring og langkjøring! Men nei, her tar man en liten spansk en1 At man hopper over en kjent feil - en produksjonsfeil på en serie vannpumper - som faktisk "ofte" bør byttes innenfor de første 100.000 km, sier jo sitt. Nei, ingen biler er helt og holdent feilfrie over noen hundre tusen kilometer, men VAG er helt klart blant de bedre i markedet. Ikke minst takket være god tilgang på service- og verkstedstjenester generelt og svært godt tilgang på såvel originaldeler som tredjepartdeler. HVa man velger, er ofte en smaksak, man kan finne grei kvalitet uansett.

Det du ellers skal være på utkikk etter, er begynnende rust. Mange kjører sine nye Skoda direkte til understellsbehandling med påfølgede jevnlig etterbehandling, det er faktisk sånn at fabrikkbehandlingen så absolutt ikke er "god nok" for en norsk vinter med ditto salting på veiene. Er det kun fabrikkbeskyttelse på bilen, ja da kan kritisk rustdannelse begynne på et tidlig tidspunkt, i den sammenhengen kan 5-6 år i Oslo-området være nok.

En annen ting du skal ha i bakhodet, er at DSG-kassa er en klar fordel på såvel 1,2 hhv 1,4 TSI som 1,6 TDi, blir ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger