0

M+S merking på sommerhjul

spurt 2022-04-22 13:03:20 +0100

Hei, jeg har kjøpt 2 stk nye billige "sommerdekk" hos en forhandler. Når jeg skulle montere dem på og lette etter rotasjonsretning (noe det ikke var) ser jeg at dekket er merket med M+S.

Det ser ikke ut som et tradisjonelt vinterdekk. Jeg dro tilbake til forhandleren dagen etter og påstod at jeg hadde fått vinterdekk, eller i beste fall helårsdekk. Dette var jeg jo ikke interessert i. Dekket er forøvrig av dimensjon og merke 245/45 R 19 102Y XL "RADAR DIMAX R8+" (made in China). (bedre med et nytt Kinadekk enn blankslitte gamle sommerdekk)

Forhandler mente at et vinterdekk også skulle ha "Snowflake" tegnet for at det skulle være et vinterdekk. Dekket hadde dette merket fordi det da var lov i USA å kjøre med det på snø også. Jeg ble meget usikker og synes noe er "Fishy". Når jeg leser i Lovdata ser jeg at definisjonen av vinterdekk er nemlig M+S ELLER "3 peak mountain snowflake".

https://lovdata.no/dokument/SF/forskr...13#KAPITTEL13

3.1.1 Tilhenger med konstruktiv hastighet over 40 km/t og tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg og bil med tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg skal ha dekk med mønstret slitebane med mønsterdybde på minst 1,6 mm i hovedrillene i midterste ¾ av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets, bortsett fra de steder hvor eventuelle slitasjevarslere er plassert. For vinterdekk (dekk merket med M+S, MS, M&S, M-S eller «Mud and snow») med eller uten pigger skal mønsterdybde være på minst 3 mm i hovedrillene i midterste ¾ av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskr...

Vinterdekk er dekk som av produsenten eller regummieringsvirksomheten er merket med «Mud and snow» (M+S, MS, M&S, M-S) eller «3 peak mountain snowflake» (3PMSF/alpesymbolet).

Spørsmålet mitt blir i hovedsak: 1) Vil 3mm regelen gjelde for mine dekk med merket "M+S"? Altså er de ulovlige med mindre enn 3mm mønsterdybde selv om de er "Solgt" som sommerdekk?

2) Hvilke dekk har jeg egentlig kjøpt?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-04-22 17:40:33 +0100

Kravet om 3 mm hhv 1,6 mm er årstidsavhengig, ikke dekkavhengig. Det er også sånn at det ikke er noe spesifikt påbud om vinterdekk på vinteren eller sommerdekk på sommeren, gitt at forholdene ligger til rette for det er det altså kurrant å kjøre på sommerdekk hele året - eller piggfrie vinterdekk hele året. Da hopper vi bukk over det noen kaller "helårsdekk", det er verken fugl eller fisk - like gode eller like dårlige hele året spør du meg. Mest det siste. Og med "forholdene" tenker jeg på den overordnede paragrafen her: lovverket sier at bilfører er ansvarlig for å sørge for at bilen er skodd etter forholdene. Det er en skikkelig bordet-fanger paragraf, det innebærer at den som smadrer bilen på sommerdekk etter at piggdekksesongen har begynt, ligger an til å få dask på lanken og eventuelt (kraftig) fratrekk på erstatningsutbetalingen.

Omvendt skal det mye til for å få dask på lanken for piggfrie vinterdekk på sommeren, men piggdekk på sommeren er som kjent forbudt - det er den rene magneten omn man vil ha trøbbel med øvrigheta. Og så var det denne greia med mønsterdybde: 1,6 mm er kravet på sommeren - uansett hva slags dekk du måtte ha på bilen. Passer du den magiske datoen der piggdekk blir tillatt med sommerdekk med 1,6 mm, ja da vanker det dask på lanken og sannsynligvis en saftig bot - en standardsats pr dekk. Ingen bønn! Omvendt er det imildertid ganske greit: dine vinterdekk som har 3-4 mm kan du fritt kjøre ut på sommeren, selv om det ikke er spesielt smart - sånn bortsett fra lengre bremselengde, spesielt på våt vei, slites piggfrie vinterdekk ovseleg raskt ned når temperaturene stiger. Det kan gi en brå og brutal aha-opplevelse når det plutselig er veldig lite mønster igjen, spesielt om man kjører mye på motorvei i sommerlige temperaturer nedover i Europa. Den aha-opplevelsen har jeg selv fått, til og med på våren gjennom Frankrike og Spania kunne man nesten høre at mønsteret sa na-na der vi kjørte nedover! På vei oppover kjørte vi på feiende flotte nye Michelin sommerdekk, og selvfølgelig kom det mai-snø over Andorra! Men det gikk det også - om enn i noe sedat tempo - heldigvis kjørte vi over midt på dagen når saltinga hadde gjort sitt.

Hva slags dekk du har kjøpt? Tja, si det. Kinesiske dekkfabrikanter og merking kan være et noe spesielt kapitell, så er da også dekkene råbillige inn til grossist. Selv om de også faller rimeligere til forbruker, er det ganske grei fortjeneste på disse dekka! Gjett en gang hvorfor forhandlerne pusher dem som "like gode" og så videre! Det er det altså IKKE, jeg er en av dem som mer enn en gang har skifta flunka nye eller nesten-nye japanske hhv koreanske dekk på mine respektive kjøretøyer opp gjennom årene. Ja, i de tilfellene der det har vært mulig, har jeg forlangt dem bytta ut før bilen forlater butikken. Koster av og til lit,, men tenker du etter, er det den ørlille dekkflaten på disse ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-04-25 11:11:44 +0100

Heisann! Ja, sommerdekksesongen er i full gang nå og det er nok flere enn deg som trenger nye dekk.

Dekkene du har kjøpt, Radar Dimax R8+ har vært på markedet i noen år allerede. Det er vel det vi kan kalle et typisk billig dekk, med ditto testresultater. Og bare for å feie all tvil til side: Dette er et sommerdekk.

Det er ikke vanskelig å forstå at M + S-merkingen kan skape litt forvirring (det betyr jo mud and snow – eller gjørme og snø på godt norsk).

Men det betyr likevel ikke at dekket er godkjent, eller egnet som vinterdekk som passer den norske vinteren. Den er som kjent tidvis ganske annerledes enn mange andre steder i verden.

Ofte brukes merkingen på litt grovmøstrede dekk som kanskje er beregnet på SUV-er og biler med firehjulsdrift. Men, igjen – det er ikke nødvendigvis vinterdekk av den grunn. Et ekte vinterdekk har i tillegg til M +S-merking også preget inn et symbol med tre fjelltopper med et snøfnugg inni, slik jeg har forstått det.

I ditt tilfelle, med bare M + S-merking, ville jeg rett og slett advart mot å bruke disse dekkene på vinteren. De er ikke egnet til det. I omtaler og tester av dekkene gjøres det klart oppmerksom på at dette er sommerdekk.

Så kan man spørre seg om hvorfor en sommer dekk er merket med mud & snow. En forklaring synes å være at det i i USA er det i visse måneder av året er påkrevet at bilen skal ha vinterdekk. Derav flere stater som normalt ikke har snø eller temperaturer som tilsier at man trenger vinterdekk. Derfor tar men en "shortcut" og merker dekkene med M + S, selv om det er et sommerdekk. Dermed er det forhandleren din sier riktig.

Dekkbransjen har de siste årene tatt grep og jobbet mye med å gjøre dette med merking av dekk i forhold til støy, rullemostand og slike ting tydeligere og mer oversiktlig. Men akkurat når det gjelder M + S-merking er de tydeligvis ikke helt i mål.

Vi lar den oppfordringen gå videre til bransjen, da dette med M + S-merking mildt sagt er forvirrende.

Jeg håper at dette var litt oppklarende og ønsker en god sommerdekk-sesong!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-04-25 13:50:45 +0100

Tusen takk for utfyllende svar. Dekkene var aldri kjøpt og ment for vinterbruk, men som en nødløsning for blankslitte sommerdekk i en tid der jeg samtidig fikk en voldsom baksmell på skatten. Klar over kvalitetsforskjellen og kjører herved som en prest..... Vil gå for 4 kvalitetsdekk ved neste korsvei, men har alltid prioritert å legge mer penger i vinterdekk enn sommerdekk. Mvh, Ørjan

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-04-25 19:51:31 +0100

En fornuftig apporach her, seriøse vinterdekk er tross alt det viktigste i et land som Norge, der vinteren ennå ikke er avskaffet! Lykke til videre, og kjør gjerne som en prest, men ikke som presten i eventyret om presten og klokkeren!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger