0

Nyere Ford Focus som førstegangsbil?

spurt 2022-04-20 08:13:01 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny! Nå har jeg endelig råd til å skaffe meg min første bil. Jeg sikler på den nye Ford Focus, jeg synes at den ser flott ut og har fantastiske kjøreegenskaper. Det er dog en ting jeg lurer på - de fleste tilbys med den knøttlite 1.0 ecoboost med 125 hk. Hvordan er den på lengre turer? Vi skal kjøre mest lengre turer og en del til utlandet. Er den pålitelig? Vil den klare å dra bilen fullastet med kofferter?

Hvilket alternativ til omtrent 300 000 foreslår du for en som er glad i å kjøre bil (helst IKKE elbil).

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-04-20 13:31:18 +0100

Såvidt jeg forstår, snakker du om å kjøpe flunka ny bil, og som du forsåvidt er inne på, er definitivt ikke elbil tingen om du først og fremst skal kjøre mye langkjøring både i inn og utland. Det er jo så enkelt som at elbil passer best for de som surrer rundt dørene, i en radius der de kan klare seg med hjemmelading til mesteparten av kjøringen. Skal du kjøre lenger, ja da opplever du først og fremst rekkeviddeangst, dernest er det nå engang sånn at lading langs veien er rådyrt, de som driver ladestasjoner er IKKE en filial av Frelsesarmen! Dernest vil det i overskuelig fremtid være konvensjonelle biler som dominerer, mao vil det ikke være "flust" med ladestasjoner langs veien. Sånn bortsett fra de praktiske problemer dette drar med seg - stikkord er det ladiemuligheter der du vil kjøre tro - stifter elbilister uvegerlig kjennskap med fenomenet ladekø. Så selv om du kan få feiende flotte elbiler med sånn omtrent samme rekkevidde som en Lada 1500 S anno 1974 i dag - de 4-500 kilometerne med rekkevidde er maks rekkevidde. Det innebære at praktisk utnyttbar rekkevidde er vesentlig mindre. Sånn er det bare.

Nå sier du ikke noe om hva du legger i "lengre" turer, for min del tenker jeg på si typisk 1500 til 3-4000 km en vei når jeg snakker om seriøs langkjøring. Ellers har jeg som regel kjørt si 5-6 mil i slengen når jeg setter meg i bilen opp gjennom livet, det er en del av gledene som følger med å bo på landet og jobbe i mer urbane strøk. Med opptil 70.000 i året med privatbilene mine har dette med "langkjøring" blitt en livstil kan du si, og siden dette også inkluderer kjøring i det store utland, med et helt annet tempo enn vi har i Norge, har det naturlige for meg vært å kjøre diesel. Det gir vesentlig bedre komfort, spesielt ved langkjøring, bla som en følge av mer anvendbar kraft ved lave og midlere turtall, og lavt forbruk følger med helt av seg selv - sammen med en typisk rekkevidde på si 1500 km give or take.

Med en liten benziner - uansett hvor mange hestekrefter produsentene skremmer ut ved bruk av turbo og det som i realiteten nærmer seg diesel-teknologi - har man rett nok greit med krefter, man holder fint følge med trafikken her hjemme i Norge. Men er det litt stigninger, hiver du 2-300 kg nyttelast i bilen, da merker du det. Likeledes merker du det når du kommer til det store utland og passerer de "norske" 80-90 km/t. Med mine relativt vanlige dieselbrennere har jeg aldri hatt noe problem med å holde 150+ på motorveier der dette er gjengs tempo, heller ikke med relativt tungt lastet bil. Der ligger forskjellen mellom si en 2.0 turbodiesel og en knøttliten benziner.

Når det er sagt, om man bare tilpasser kjørestilen deretter og er innforstått med at man må ta det litt mer piano, ja da er en liten benziner helt grei. V ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger