0

Adblue i motorolje??

spurt 2022-04-19 07:52:41 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny, Var i diskusjon med eier av Mazda CX5 180hk Diesel euro6 som bruker adblue. Flere ganger har han fått alarmen høyt oljenivå på motor som er blitt løst ved kjøre innom Mazda verksted hvor de tapper av olje til normalt nivå. Der har han blitt fortalt at det er helt normalt på motorer som bruker adblue... Jeg klarer ikke å se noe sammenheng med adblue som sprøytes inn i av gass systemet og nivået på motoroljen. Er jeg helt på jordet og noe jeg ikke forstår her????? Du har gode forklaringer på det meste

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-04-19 16:14:47 +0100

"Normalt" fremstår som et noe feil begrep her, ja, kanhende det er et vanlig forekommende fenomen, men AdBlue eller Urea for den sakens skyld, har garantert negativ innvirkning på oljens smørende egenskaper. Mao skikkelig dårlig karma når vi snakker om såvidt betydelige mengder at man mener å måtte tappe av olje. Jeg ville helt klart tatt en titt på olja her, det være seg på den olja som blir tappet av, eller på peilepinnen hhv undersiden av påfyllingslokket: AdBlue inneholder som kjent relativt mye vann, derved vil det med rimelig sannsynlighet vise seg som et grått belegg under påfyllingslokket. Dernest vil olja bære preg av det om det er en anseelig mengde vann i olja.

Uansett hva resultatet av en slik sjekk måtte være, jeg ville også bedt merkeverkstedet om en nærmere forklaring her, bla i forhold til hvor mye AdBlue i olja det dreier seg om, hvorfor dette skjer og ikke minst, mulige konsekvenser av at olja blir "spedd ut" med væske som ikke smører spesielt godt. En moderne dieselmotor er liksom litt mer sårbar enn en 30 år gammel motor av samme sorten. Ellers kan man se for seg at forklaringen er knyttet til norske forhold og kjøremønsteret, men jeg ville ikke slått meg til ro før merkeverkstedet bekreftet, gjerne skriftlig, at dette var problemfritt. Om det hadde vært min bil og en mengde over si et par desiliter eller så, ville jeg tenkt i retning av fullt oljeskift med filterbytte. Det er jo liksom derfor vi bytter olje ved typisk 15.000 km, evnt 20.000 ved mye langkjøring, på motorene våre: den eneste veien ut fra motoren for vann og snafs som samler seg opp i olja over tid, er gjennom tappepluggen og filterbytte. Når kameratene hos Mazda kun tapper ut litt olje, kanhende "flere ganger", hva vet vel jeg, vil resuitlatet uansett være at olja blir både fortynnet og degradert over tid.

Spørsmålet er altså ikke OM , men HVOR MYE olja blir degradert. Det bør merkeverkstedet kunne svare på, er det ørsmå menger, kanhende det er jolly fine. Men det koster ingen ting å spørre, her ville ialefall ikke jeg sovet godt uten å spørre! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger