Jeg ville nok heller forsøkt å få NAF hhv Motor til å skrive en artikkel om saken. Ellers merker jeg meg at du viser til "dialog" med den og den, men be advised, i slike sammenhenger er det kun harde, dokumenterte fakta som gjelder. Dernest gjelder det å gjøre de rette tingene i rett rekkefølge, herunder skal selger få en rimelig mulighet til å rette opp feil og mangler. Om ikke så skjer, ja da er forbrukerinstansene første trinn på veien. Det tar tid, men gitt at du får medhold og selger fremdeles ikke ordner opp, har du et ekstra poeng i retten. Og får du ikke medhold i denne relativt risikofrie instansen - da har du kanhende oversett et eller flere trinn underveis, som du kan gjøre bedre før du eventuelt går til rettsystemet. Det som er litt dumt med rettsapparatet, er at det er et betydelig element av sjansespill.
Ja, man vil gjerne tro at en godt forberedt sak er vanntett, men som du dessverre har erfart, man skal aldri ta noe for gitt. En ting man alltid skal ha i bakhodet, er pro og contra, altså om man har såpass mye å vinne at det kan være verdt den prosesuelle risikoen. Som privatperson har du sjelden de samme ressurser som det være seg et etablert firma eller for riktig å sette det på spissen, stat og kommune, enn si forsikringsbransjen. Det siste er den verste, den mest kverulative motpart du overhode kan ta. "De andre" er bop-bop, og jeg tenker at når det går så langt som rettsapparatet, har mye sviktet underveis. Det kan også være flere faktorer som har bidratt til at det gikk som det gikk i rettsapparatet, en ting man ofte undervurderer er at sakkyndige som uttaler seg kan være "opplært" på en måte som gir en uheldig vinkling - ta f.ex takstmenn: de er lært opp av forsikringsbransjen. Mao det vi kaller merra og havresekken.
Og ja, forbrukerkjøpsloven skal beskytte forbrukerne, men om vi formulreer dette objektivt, om bilselgeren gnir seg inn med olje hver morgen skal vi aldri, aldri glemme at han og firmaet er den proffesjonelle part her - noe kynisk sett - de har lang erfaring. Hvilken bakgrunn du måtte ha, sier du ikke noe om, men du skal være rimelig oppegående for å gjøre det jeg beskriver som "de rette tingene i rett rekkefølge" i en situasjon du aldri før har vært i. Det er rett og slett ganske så krevende for de aller fleste!
Om det firmaet du nevner, er en filial av B-gjengen A/S eller noe annet festlig, vil jeg ikke ha noen formening om, men igjen - mye har sviktet underveis her - uavhengig av om det er den ene eller andre part, eventuelt begge, som har vært uheldige i sin håndtering av saken. At en NAF-advokat gir feil råd, kan skje, men når vi snakker Sola, vet jeg av egne erfaringer at NAF har minst en ekstremt dyktig samarbeidende advokat i Stavanger. Jeg er rimelig sikker på at han ... (more)