Fra mitt ståsted ville VW Caravelle / Transporter, gjerne med 2,5 D under panseret vært den klare vinneren her: dels fordi motoren normalt sett er slitesterk og uten nykker - dels fordi du får flere biler å velge i. Personlige preferanser spiller inn her, jeg har kjørt noen kilometer med nettopp Caravelle som tjenestebil i åras løp.
Ellers gjelder forsåvidt det samme som ellers: man skal ikke være altfor redd for "lang kjørelengde", antall kilometer er mindre "skadelig" for en bil enn antall år på veien. Dvs at med lang kjørelengde kan du finne en nyere bil i bedre generell stand for samme budsjett. Der ligger også et mulig fortrinn med Vivaro: det er det vi kan kalle mye bil for pengene - fordi "ingen" vil kjøpe Opel. Om du finner en grei bil, er det egentlig ingen grunn til å ikke velge Vivaro. Ser at det ligger en tilsynelatende grei bil på finn, HER: https://www.finn.no/car/used/ad.html?...
Verdt å se nærmere på spør du meg - ellers er det mange flotte Caravelle der ute også, DENNE ville jeg nok latt meg friste til å se nærmere på: https://www.finn.no/car/used/search.h...type=10&numberofseatsfrom=7&numberofseatsto=9&pricefrom=50000&priceto=125000&sort=PUBLISHEDDESC
Mercedes ville jeg vært noe mer tilbakeholden i forhold til, ikke fordi Mercedes sin variant over temaet ikke er noen god bil i utgangspunktet, men fordi det opp gjennom årene har vært spennende å eie disse. Noen årganger har vært verre enn andre, og med ditt budsjett blir det jo nettopp biler som kanhende er litt mindre attraktive enn ellers.
Elbil kan du også få - relativt nye Nissan. Men det var dette med rekkevidden da, for ikke å forglemme ladetiden. Det kommer an på hva du skalbruke minibussen til, Nissemobilen har såvidt begrenset rekkevidde at det gir begrensninger på bruken også.
Det du helt klart skal styre unna, er amcars. Så vondt vil man ikke seg selv!
Husk NAF-test FØR kjøpekontrakten underskrives, koster ikke allverden, som medlem uten veihjelp betaler rabatten medlemskapet første året - sånn circa. Tryggere for deg og ryddigere for selger, spesielt skjult rust kan være et faremoment på denne typen biler, og be advised, finner du et greit eksemplar, tenk understellsbehandling og påfølgende etterbehandling, om det forlenger levetiden på bilen med bare et eneste år dekker du egentlig inn kostnaden ved understellsbehandling gjennom si en tiårsperiode. Det har selvfølgelig også med sikkerhet å gjøre, du vil ikke at en bil som dette skal ha kritisk rust som gjør den til en dødsfelle for deg og dine passasjerer! Derfor: igjen - NAF-test!!!!!! Mye enklere å avtale utbedring av skjulte feil og mangler FØR kjøpet, eventuelt et prisavslag, evnt styre klar og gå videre om det er for ille. Og neeeeeeeeeeeeei, du klarer ikke å "sjekke" bilen grundig nok selv der ute på tunet hos selger! Ta gjerne en utskrift av en sjekkliste fra nett og følg den, men la proffesjonelle gjøre det de er best ... (more)