0

Beste bruktbilkjøp

spurt 2022-04-09 15:26:40 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei passaten vår reiser snart til dei evige jaktmarker så må ha ny bil. Tenkte og betale max 60-80 000 må ha 4x4 pga bratte bakker og dårlig kommunal brøyting. Må også ha stort bagasjerom pga barnevogn og hund. Om det er suv eller stasjonsvogn, BMW eller kia betyr ingenting. Viktigste er at den er driftsikker. At motor eller girkasse ikke bare plutselig gir opp. Og at den ikke er så alt for tørst. Har helst lyst på bensin siden 98% av all kjøring er under 5km så eg ikke må ha et nytt partikkelfilter i året. Har sett litt på Outlander men her virker det som om at girkassene og turboen ryker i øst og vest

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-04-09 20:21:15 +0200

Tja, tenk i retning av Skoda, du kan finne greie biler i lave prisklasser om du ser hen til Octavia, Yeti evn Rapid. En ting du skal unngå: 1,2 hhv 1,4 benziner fra FØR 2013! Disse har KAMKJEDE, det er i og for seg greit nok, men STRAMMEREN kan lage tull! Fra 2013 and on snakker vi TANNREIM, med en oppdatert strammer...da er alt så meget bedre!

Octavia er mest populær og derved dyrest i bruktmarkedet, men du kan finne biler med lang kjørelengde, grei motorisering og firehjulstrekk. De eldre versjonene har haldex 4, det gir deg iallefall bedre fremkommelighet. Ellers er Yeti en vinner på fremkommelighet, og her får du mye bil for pengene, designet er noe spesielt - men veldig praktisk! Finnes som både firehjulstrekker og forhjulstrekker, som du nok vet, forhjulstrekk er noe dritt på vinterføre, spesielt opp bratte bakker. Men husk en ting: ALLTID nordiske vinterdekk, Nokian Hakkepelitta er best på seriøst vinterføre, mens Continental leverer det beste allround-dekket. Koster litt mer, men er forskjellen mellom å seile på ræva nedover bakken igjen og å komme opp - uansett åssen bilen ellers er utstyrt. Mao DEKKA er viktige! Dernest er de korte OVERHENGENE foran og bak og KORT AKSELAVSTAND på Yeti en god ting om det er veldig, veldig dyp snø eller andre omstendigheter der ekstra bakkeklaring osv er en fordel.

Mhp RAPID er det en veldig rimelig bil, spesielt som sedan, men den er fin å se til, speseilt som stasjonsvogn. Men finnes altså kun som forhjulstrekk.

Og når du finner en grei bil: tenk RUST - alltid NAF-test FØR KJØPEKONTRAKTEN UNDERSKRIVES - det lønner seg - og er bilen grei - tenk UNDERSTELLEBEHANDLING med løpende etterbehandling annethvert til tredjehvert år - det lønner seg enda mer! En god bil bør kunne holde både 4 og 500.000 uten nevneverdige problemer gitt et normalt godt regime for service og vedlikehold - understellsbehandling inkludert. Min kjære fd. Passat B5 rulla snaue 500' før den ble smadret av en trafikal idiot - rustfri, fremsto nærmest som ny på alle vis - sånn bortsett fra tallet i kilometertelleren. Det siste skal du ha i bakhodet når du ser på bil: kjørelengden er egentlig bare et tall: jeg velger når som helst en bil som er kjørt si 300.000 på si 3-4 år før jeg velger en 10 år gammel bil som er kjørt 100.000. Jo nyere, jo bedre: stikkord: det er bilens faktiske stand som betyr noe. Og antall år på veien har en lei tendens til å tære mer på en bil enn antall kilometer - stikkord proffesjonelle brukere tar som regel vare på bilen sin - og det er de som kjørler langt!

Endelig er det en glemt perle i markedet du bør vurdere: FORD MONDEO. Finnes med et greit utvalg av motorer, også med firehjulstrekk. Dog - be advised...benzinere var ikke så populære i de årgangene som er mest aktuelle med ditt budsjett.

Og Outlander? Det er jo helt greie biler da, ikke spesielt mye feil, at enkelte nok klarer å få ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger