0

Modifisere kjøretøy med privatleasing

spurt 2022-04-06 22:44:58 +0100

anonym bruker

Anonym

Halla, har en Toyota Supra 21-mod som jeg leaser gjennom Toyota sitt «privatleie» program. Har nå kommet til ett punkt der jeg ønsker mere lyd på bilen, har lett litt på nett etter svar, men finner ingenting konkret. Kan man montere uorginalt eksosanlegg på en leasing bil uten att dette går utover avtalen? Og må man da evt plukke det av når bilen leveres inn igjenn?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-04-07 10:58:27 +0100

Her er det Toyota, i egenskap av leverandør av både bilen og leasing-tjenesten, som har bukta og begge endene. Å sitte og finstudere på nett hhv i leiekontrakten for å finne smutthull, er ikke veien å gå. Her må du spille med åpne kort og legge frem spørsmålet for de som sitter i "den andre enden" av den kontrakten du har inngåttt. Å ta snarveier her, det er ekstremt dårlig karma. Uten å foregripe for mye, jeg vil anta at man enten vil si tvert nei, eller sette som et absolutt krav at arbeidet skal utføres ved et merkeverksted, og at eventuelle endringer må være godkjent på alle vis - sannsynligvis også av Toyota. Det kan du mene mye om, men slike endringer skal og må godkjennes av Biltilsynet og føres inn i bilens vognkort. En uttrykkelig forutsetning for at dette skal kunne skje, er altså at arbeidet utføres sånn og sånn, og at det foreligger dokumentasjon fra det være seg fabrikanten eller akkreditert labororium - om Toyota godtar dette - på at bilen fremdeles oppfyller satte krav, subisidært er i samsvar med opprinnelig typegodkjenning.

Dette gjelder også om du hadde eiet bilen, men sett i forhold til en bil du egentlig bare leier,det som nevnt innledningsvis, leasing-firmaet - her Toyota på alle kanter - som bestemmer. Sånn må det være - det kan ikke være sånn at leasingkundene bare kan gjøre det som faller dem inn med en såvidt verdiffull ting som en bil - og levere den tilbake i en stand som i ytterste konsekvens kan medføre bruksforbud og gjøre bilen verdiløs. Sagt i klartekst: om du leverer bilen tilbake med et eksosanlegg som ikke er godkjent i den "kjeden" jeg beskriver over, får du i beste all en saftig tilleggsfaktura for kostadene som påføres et merkeverksted ved å bringe bilen tilbake til opprinnelig oppsett.

Subisidært kan man se for seg at man gjør et estimat for den verdireduksjonen "tuklingen" har påført bilen, og merk deg, selv om du har tilbakeført bilen til original stand, vil dette være sporbart på en lang rekke punkter og tro meg - med en bil som dette vil man sjekke bilen grundig når den tilbakeleveres. Når det er sagt. er ikke tuklingen godkjent på det viset som beskrives over, har du pr levert tilbake en bil der du har gjort endringer som innebærer bruksforbudd. Dette innebærer at bilen er gjort verdiløs, juridisk sett på en måte som ligger over grensen til grov uaktsomhet gitt bilens betydelige verdi. Derved vil Toyora med loven i hånd kunne utstede en tilleggsfaktura som motsvarer bilens antatte restverdi om den ble levert i den stand kontrakten forutsetter. Og be advised, dette vil bygge på en verditakst utført at Toyota selv. Uansett hvor mye du måtte skrike og hyle, bilen er pr defisjon ikke verdt mer enn vrakpanten her. Er du heldig, får du overta bilen mot å betale inn denne summen. Men du slipper under ingen omstendighet unna en stor eller enda større tilleggsfaktura når bilen innleveres. ånn er det bare.

The Bottom Line ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger