0

Uorginalt eksosanlegg...

spurt 2022-04-06 07:20:28 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Har en A4, 2011, med 2,0 bensinturbo. Forrige eier har montert Supersprint sportseksos før og etter original midtre potte. Personlig synes jeg løsningen bråker for mye, og tenkte å montere en fremre potte for å dempe lyden. Blir da gjort oppmerksom på at det er noen vanvittige regler angående eksosanlegg. Hvor hensyn til støy/utslipp ikke er det vesentlige, men at delene er typegodkjent og har riktig stempel.

Vil det si at det er umulig å kunne kjøpe valgfrie deler, og lage/reparere et eksosanlegg selv, så lenge utslipp og støy er innenfor gitte rammer?

Ref: https://lovdata.no/dokument/SF/forskr...

Mvh Stig Sarre

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

7 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-04-06 12:36:53 +0100

Regelverket sier i klartekst at i det øyenblikk man tukler med eksosanlegget, i den forstant monterer ditt og datt eller gjør andre endringer, skal det godkjennes. Og som du har sett, for at ting skal bli godkjent, skal det - med trykk på skal - foreligge dokumentasjon fra det være seg fabrikant eller uavhengig, akkreditert laboratorium som i klartekst forteller at eksosanlegget overholder satte krav til det være seg støy eller utslipp. Ingen vei utenom her, og det billigste - enn si det som er gjennomførbart - vil sannsynligvis være å hive "sportseksosen" og montere originalt eksosanlegg. Det er så enkelt som at når du selv opplever at det bråker litt for meget, ja da er det overveiende sannsynlig at dette leketøyet ikke overholder relevante krav, ei heller er godkjent. Det er det første jeg ville undersøkt, og er ikke dette innført i vognkortet og godkjent, ja da er det pr definisjon en mangel ved bilen om det ikke er et informert forhold og innført i kjøekontrakten.

Det er mulig Svendsen eksos kan hjelpe deg - uavhengig av om du vil montere selv eller la dem gjøre jobben. Om ikke annet, så vil man kunne gi deg et godt råd om hvordan du kal gripe dette an. Verdt et forsøk - lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-04-06 13:59:23 +0100

Dette høres jo helt hårete og tullete ut. Poenget med et eksosanlegg idag, er vel å dempe lyd? Og dette er jo like enkelt å sjekke på EU-kontroll (eller Politi/biltilsyn) som noe annet. De måler idag utslipp. Null problem å måle lyd i tillegg. Det er oppgitt maksmål for begge deler...

Ser for meg ut som en utrolig firkantet regel, fra en svunnen tid. (Skrevet FØR 1996.)

Om noe uorginalt demper lyden MER enn et orginalt anlegg... Skal man da, med med et bokstavfylt ark, forby løsningen?

Skal f.eks Biltema kaste alt de selger av eksosdeler? Er Svendsens eksos kvalifisert og godkjent, etter lovens bokstaver?

Det finnes masse biler hvor det er umulig å få tak i orginalt eksosanlegg. Skal de bilene skrotes?

En slik tolkning av regler, vil gjøre ting unødvendig vanskelig. Byrokrat blir snart den eneste jobben å oppdrive i dette landet.

Finnes det virkelig INGEN unntak i regelverket?

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-04-07 10:22:55 +0100

Fort gjort å glemme, men de relativt enkle målingene ved EU-kontrollen hhv biltilsynets kontroller og en full laboratorietest er to vidt forskjellige ting. Noe kynisk sett, sånn må det være, om EU-kontrollen skulle vært gjennomført på en like rigorøs måte, ville det for det første blitt en umulig oppgave, både i forhold til å gjennomføre kontrollene, men også i forhold til å holde bilen i "nystand". Man ser mao egentlig litt gjennom fingrene med alle de små, kanhende ørlite grann større, avvikene som uvegerlig vil oppstå over tid. Så nei, man er ikke unødvendig byråkratiske, man har lagt lista på et håndterbart nivå.

En del av dette er - enten vi liker det eller ei - et system der fabrikantene, leverandørene blir gitt et ansvar for å dokumentere at det de selger, det arbeidet de gjør, er innenfor satte krav. Og der kommer dette med normerte målinger og akkrediterte - kall det gjerne godkjente - laboratorier inn i bildet. For at ikke alle skal måtte finne opp kruttet, er det i tillegg bestemt at samme normer, samme direktiver, skal legges til grunn i en grupppe med land, eksemplevis EU, og at en godkjenning fra f.ex Tyskland skal kunne gjøres gjeldende også på Island - eller i Norge for den sakens skyld. Verre er det ikke, men selvfølgelig, du har et poeng, det er en rimelig sikker jobb å være byråkrat!

At dette innebærer betydelige merkostnader? Selvfølgelig, og er vi litt ondsinnede, er det i noen tilfeller kan man nesten tro at det dreier seg om sysselsettingstiltak. Det får vi dessverre ikke gjort noe med, derfor er mitt enkle råd å holde bilen mest mulig standard, eller for den sakens skyld, bruke deler som iallefall ser veldig "standard" ut. I det øyeblikk noe stikker seg ut, eller for den sakens skyld oppstår litt vel mye "godlyd", er det den reneste magneten for å tiltrekke øvrigheta! Og denne greia med "godlyd", det er en skikkelig høydare her, jeg har ved mer enn en anledning sett spanserne formelig rive skiltene av, på såvel mopeder som feiende flotte amcars! Om det også mangler gyldig forsikring, ubetalt årsavgift osv, se det kan man jo bare gjette på, men poenget er, at den kloke sørger for å holde hue lavt og iallefal forsøke å overholde Kardemommeloven.

Og nei, det finnes ingen enkle unntak i regelverket, selv om det i utgangspunktet er sånn at gjeldende krav for nettopp DIN bil i stor grad avhenger av når bilen er typegodkjent hhv registert første gang. En skikkelig høydare for dem som vil ha det "greit" i så måte, er en bil der man slipper dette Greenpeace-tullet, for Norges del er 1989 en magisk grense i så måte, da kom kravet om avgass-rensning versjon 1, da kom katalysotoren på benzinere inn i bildet! Senere har det blitt verre og verre, og når vi i dag snakker om euro6, tro ikke at grensen er nådd! I neste runde blir det enda strengere - hadde nær sagt - byråkratiet der nede i EU må jo sørge for at ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-04-08 09:33:47 +0100

Dette var en lang avhandling, med varierende gjennomslag. Men siden du er engasjert nok til å skrive såpass mye, har jeg engasjert meg nok til å lese hele greia.

Det slår meg at du slår et slag for bokstavtro etterlevelse av regler. Til tross for at DU også refererer til eldre regler, som du syntes var tøvete. Regler som ikke eksisterer idag. Slik som så mange andre lover og regler. Vi snakker ikke om noe som er skrevet i stein. Lover og regler er en levende organisme, som konstant endres. Selv grunnloven vår endres fra tid til annen.

Når det gjelder MITT problem, så er ikke det avgasser. Det tar motor og katalysator seg av. Her snakker vi KUN lyd. Ingen jeg har møtt, eller som har sittet på, har klaget over lyden. Den er ikke overdrevet høy, men mer enn JEG liker. Jeg vil ha bilen stille.

Og akkurat lydstyrke er noe av det enkleste å måle. Verdiene ligger der. En kontrollerende instans bruker ikke mer enn et halvt minutt å måle det. DERFOR burde det være knekkende likegyldig hva man bruker til å lede lyd/eksos ut av bilen. Ta en måling, er den innenfor kravene, spiller det jo ingen rolle hva som er brukt. Og er lyden for høy, så blir det mangellapp, og beskjed om å fikse problemet. Keep it simple.

Javel, mange aner ikke bak frem på en skrutrekker. Men da går man til noen som KAN det.

Jeg forstår at ting som direkte har med sikkerhet å gjøre, skal være godkjent. Man erstatter ikke setebelter med bukseseler... Men LYD er det ikke mulig å bomme på. Har man dempet til under 74dB(A), så har man gjort det. Det finnes ikke kvalitetsforskjell på VAG's demping og Supersprint, dersom begge måler likt.

Fra 2015 er det jo mulig å bygge sin egen bil. Uten krav om typegodkjenning av hver eneste del. Og da kan man ha 95dB(A). Personbil ellers skal ha maks 74dB(A).

Dette her er jo et kremeksempel på totalt feilslått krav. <74dB(A) med et stempel på hver eksosdel, er IKKE bedre enn <74dB(A) med selvbøyde rør og eksospotter fra Nille.

Men det er klart. Jeg er hverken bokstavtro eller religiøs.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-04-08 16:19:11 +0100

Jeg ble litt inspirert, du har jo mange kloke og fornuftige tanker, men problemet er at i våre dager er det Greenpeace og miljøkrav for alle penga! Det innebærer støykrav, det innebærer utslippskrav, og gud nåde den som måtte tukle med dette, blir helt automatisk gjenstand for øvrighetas vrede! Som sagt....litt godlyd får øvrigheta til å komme i flokk og følge, omtrent som møll til lyset! Ellers er det jo sånn at om du implementerer en kreativ løsning, så er bilen din uansett innom på EU-kontroll av og til! Og er det litt fort lett synlig at du har modifisert noe som er underlagt kontrollens mandat, ja da må kontrolløren bemerke det og utstede mangellapp, subisidært kjøreforbud - alt ettersom.

Når det gjelder lyd og målinger, er det altså litt mer i det enn å plukke frem mobiltelefonen og måle med en eller annen app. Dels skal det være kalibrerte instrumenter, dels er det et krav om det vi kaller "reproduserbare målinger", og det er spesifikke prosedyrer for hvordan målingen skal gjennomføres og hva som skal måles. Det som virkelig ødelegger moroa, er at det kreves iso-sertifisering og godkjenning for både ditt og datt for å kunne utføre og dokumentere en slik måling. Sånn er det bare, og joda, man kan gjerne si at 75 dB eller 75 bananer er det samme uansett. Men da må man altså kunne dokumentere at det virkelig er 75 dB sånn og sånn og 75 bananer sånn og sånn. Derfor må man sørge for at ting er godkjent, og når det gjelder eksosanlegg, er det noe et hvilket som helst autorisert verksted ka nhjelpe deg med. Men gitt det noe spesielle problemet ditt vlle jeeg som nevnt over et sted satset på noen som kan dette med eksos, sånn at du får en god løsning. Du skal jo være fornøyd med det, ikke sant, og helt ikke betale for meget.

Når det gjelder selvbøyde rør fra Nille er det jolly fine det, om de ligner de som er det fra før og de ikke er utformet på en måte som medfører endringer i støynivå eller utslipp, er det neppe en kjeft som bryr seg. Men hiver du på dobbelt så tykke rør, kommer dette med purkemagneten inn i bildet - spesielt om det vises eller høres bak på bilen.

Mhp hjemmebygg er det på ingen måte fritt frem. Det dreier seg om individuell godkjenning, og det stilles fortsatt krav tiil miljø, brann og trafikksikkhet. Uten at jeg har forskriftene foran meg: du får neppe godkjent noe som helst som har et målt støynivå på 95 dB gitt de premisser som normalt sett gjelder for støymåling av kjøretøyer. Til sammenligning gir et vanlig passasjerfly, som SAS sine 737-800, et målt støynivå på typisk 90 dB give or take 5 dB ved et punkt langs rullebanen der man normalt sett har 50 % thrust. Målingene ble foretatt 60 meter fra kanten av en 60 meter bred rullebane og tro meg, du setter virkelig pris på hørselvern når du ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-04-11 06:10:10 +0100

Du har helt rett angående støy fra selvbygget bil. De har en grense på 84dB(A). Det er 10dB(A) mer enn fabrikksbygget bil (om man ser bort fra litt Ferrari og Lambo og slikt), og er i paraksis dobling av opplevd lyd, drøyt tre ganger...

En annen observasjon, er i lovverket, i teksten "Generelt om støy". Lager litt klipp og lim her, og uthever interessant tekst:

"§ 24-1.Generelt om støy

  1. Det skal ikke foretas endringer på lyddempere, motor eller annet som fører til HØYERE støynivå enn det som var tillatt for motorvognen ved første gangs registrering i Norge. HVIS MOTOR ELLER EKSOSSYSTEM ER ENDRET SLIK AT DET VED EN SUBJEKTIV BEDØMMELSE KAN VÆRE TVIL OM AT DETTE ER TILFELLE, KAN DET KREVES FREMLAGT DOKUMENTASJON FOR AT STØYNIVÅET IKKE OVERSKRIDER DET TILLATTE.

  2. Motorvognens støynivå/turtall ved standstøymålemetoden etter ECE.Reg. No. 51 skal normalt være verdier oppgitt av motorvognfabrikanten. I de tilfeller der slike data ikke er tilgjengelige, kan i stedet godtas oppgitt verdier målt av kompetent laboratorium. VED MÅLING ETTER STANDSTØYMÅLEMETODEN SKAL MOTORVOGN I BRUK IKKE HA HØYERE STØYNIVÅ ENN 5 DB (A) OVER DET NIVÅ SOM ER OPPGITT AV FABRIKANTEN FOR NY MOTORVOGN, RESPEKTIVE 2 DB (A) OVER DET NIVÅ SOM ER MÅLT AV LABORATORIUM PÅ DET AKTUELLE EKSEMPLAR. Verdien i vognkortet er det som er oppgitt av fabrikanten (merket F), respektive målt av laboratorium (merket L)."

Så her står det ingenting om at du ikke kan gjøre endringer på eksosanlegget. Men det står at du ikke kan gjøre endringer som medfører HØYERE lyd. Samtidig står det også at det tolereres 5dB(A) høyere enn originalt fra fabrikk. Når de samtidig også legger inn subjektivitet i teksten, er ikke lovverket så rigid som først antatt.

Når DET er sagt, så skjønner jeg også at dette kan bli en kamp, dersom feil person er på jobben. Men jeg tolker dette som at alt ordner seg, bare man ikke legger seg på rygg for fort...

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-04-11 07:45:39 +0100

Ja, når man møter øvrigheta for å få godkjent noe som ikke er helt A4, skal man ha lua i handa og satse på at man møter en av gutta! Så er dessverre ikke alltid tilfelle, men lykken står den kjekke bi! Og gjør man som deg og gjør leksa si' på forhånd, ja da hjelper det veldig! Det dreier seg om å sørge for at det ser fiende flott og proffesjonelt ut, som nenvnt innledningsvis i denne hyggelige lille polemikken, ser "standard" ut....enn si "høres" standard ut! Uanset ligger jo dette dokumentasjonskravet og lurer bak speilet, og i mange tilfeller er det ikke "kan" her, det er "skal". Det kan vi selvfølgelig mene mye om, se for deg f.ex våre kjære VW-bobler: om du vil sette inn en litt nyere, en ørlite grann sprekere motor i en norsk boble av edel årgang, ja da er pinadø bøttebaletten i gang om du kommer ut for feil saksbehandler! I EU derimot - da skal vi ikke lenger enn til Sverige - er det regler, hadde nær sagt klare direktiver, for sånt - der er det rett og slett ganske så enkelt!

Da snakker vi ikke om Porche-motor med 200 hk, vi snakker om fattige 5-10 hk mer. Og best av alt: om bilen er bruktimportert fra Sverige og godkjent der sånn og sånn, ja da er det problemfritt! Men å gjøre samme modifikasjon i Norge? Å neeeei, måkke' komme her og komme her! Sånn er det bare, og joda, man kan klage og dokumentere opp og i mente, noen ganger slipper man gjennom nåløyet etter en stund, men like ofte er det Davids kamp mot en hel liten hær av Goliater! Ref mange sanne vandrehistorier over emnet, bla soga om de som trodde det skulle være så meget enklere når en av de lokale saksbehandlerne i Biltilsynet tilfeldigvis var en av dem som selv hadde fått godkjent sitt kaftig modifiserte boble-prosjekt! Men nei, det ble tvert om! Nei og atter nei til alt! Mannen var jo som alle andre redd for å miste jobben, så han tok jobben og forskriftene i overkant alvorliig. Sånn kan det gikk - og da blir det som du antyder, en skikkelig kamp for hver minste ting! Fra skanse til skanse som broder sa, han hadde amvar...standard bil...men amerikansk utførelse over hele fjæla. Han måtte vise den et dusin ganger, hele tiden kom man med nye mangler, nye krav. Den siste gangen fant man plutselig ut at felgene var sånn og sånn og helt feil, ordet "avskilting" ble nevnt. Da ble broder sur, bilen var vist et dusin ganger tidligere med de samme felgene, må vite. Broder ble så podden at Biltilsynet ga seg - dengang var det jo heller ikke alle disse EU- og miljøgreiene.

The Bottom Line er at din bil er underlagt nettopp disse EU og miljø-greiene. Og jo nyere bilen er, jo mer rigorøse blir disse kravene. Da er vi tilbake ved square one, det får vi ikke gjort noe med. Akkurat denne ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger