I og med at du aldri har hatt behov for å etterfylle adblue, gir jo svaret seg egentlig selv :-) Ikke noe å være lei seg for, det er nok en Greenpeace-greie som strengt tatt er en aldri så liten overkill på personbiler i et land som Norge. Nå skriker vel grønningene, men som vi vet, det er faktisk ingen egentlige "storbyer" her til lands. I det hele tatt, vi er ikke spesielt mange, og ikke er det spesielt mange biler her til lands heller. Men i virkelig store byer, i nasjoner som har en helt annen trafikktetthet enn det vi har - der har selvfølgelig dette sin berettigelse. Der liger også årsaken til at det har kommet på flere og flere biler - selv om flere produsenter leverte dieselmotorer som tilfredstiller kravene til euro6 på et tidlig tidspunkt. Blant disse er Volvo, og når jeg leter litt, ser det for meg ut som om adblue ble implementert løpende hos Volvo fra 2018 og fremover, se bla DENNE artikkelen: https://www.mestmotor.se/automotorspo...
Det skal tilføyes at også jeg har en dieselbrenner anno 2014 uten adblue, men med de gjeve ordene "euro6" i vognkortet. Helt greit tenker jeg, en ting mindre som kan gå i støkker! Det mange ikke snakker om, er at denne greia med økte nox-utslipp har med nye innsprøytingsystemer å gjøre: med stadig høyere trykk oppstår det mindre dråper - kall det gjerne en mer effektiv forstøving av drivstoffet. Det er vel og bra, men det øker samtidig utslippene av nox. Derved oppstår behovet for såvel DPF som adblue, vips, så er dagens dielmotorer i sannhet "miljømotorer"! Når det er sagt, din og min motor er helt greie - de også. Det grønningene ellers ikke vil snakke om, er at også moderne bensinmotorer har tilsvarene innsprøytingsystemer med høyere trykk enn tidligere. Vips, så øker nox-utslippene på bensinmotorer også! Det har bilfabrikantene begynt å ta konsekvensene av, bla har Toyota partikkelfilter på flere av sine nye biler.
En helt annen ting er at adblue produseres fra bla naturgass. En pandemi i samme klasse som spanskesyken, etterfulgt av en geopolitisk katastrofe og en stadig eskalerenede handelskrig kan få fatale konsekvenser for såvel prisen som tilgangen på kritiske innsatsfaktorer til verdens industri, spesielt vil Europa kunne rammes hardt. Og hvilken overraskelse, adblue kommer da plutselig på lista over ting som kan bli vanskelig å produsere! Vi kan jo håpe at de globale aktørene i dette spillet tar til vet før det går dithen, men jeg må innrømme at jeg IKKE er lei meg for å ha en bil som IKKE trenger adblue! Ellers lykke til med en feiende flott bil!