0

Pris økning på diesel biler

spurt 2022-04-02 08:09:34 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny!

Jeg er egentlig "Toyota mann", det vil si å ha en litt kjedelig bil som starter og går, når jeg ønsker det. Har tidligere vært drosje eier, så det sitter litt igjen der.

Har nå godt inn på avtale med ett familie medlem som har kommet litt feil ut økonomisk om å kjøpe hans 2012 VW Caddy Maxi 4Motion 2 seter. Han kjøpte denne bilen for 2,5 år siden for kr 95 000,00, da var km standen ca 80 000.

Bilen har nå godt 128 800 km(reg.reim skiftet på 120 000) og det står igjen ca kr 75 000 på lånet hans. Etter å ha sjekket www.finn.no ble vi enige om en pris på kr 95 000 for denne bilen(altså ingen verdi tap på 2,5 år).

Min kone har en Toyota Verso 2,0 d 2011 mod. manuell 7 seter km ca 195 000. Hun er fornøyd med bilen, selv om den "vanlige feilen" med fusking og "erc" lampen dukket opp for en stund siden. Den feilen ble borte ved å kjøre høyt turtall og fylle på med rense middel i dieseltanken.

Har to spørsmål til deg Benny. 1. Har de fleste brukte diesel biler holdt seg eller steget i pris(ref. Toyota Landcruiser og VW Caddy)? 2. Vi har egentlig bestem oss for å "kjøre ned" Toyota Versoen ett par år til. Men bør vi kanskje vurdere å selge den nå?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-04-02 10:50:09 +0100

Nå er det ekstremt sjelden at en bil stiger i pris over tid, og like sjelden er det at den har verdifall stort kroner 0, slik du skisserer innledningsvis. Jeg tenker at du er snill med familiemedlemmet her, samtidig kjøper du jo en bil som du sannligvis kjenner: mao et nogenlunde trygt kjøp. Win-win for begge, og skal vi være ærlige, vi strekker oss alle litt ekstra i situasjoner som det du beskriver, det fortjener du diplom og terningkast 6 for!

Mhp prisene i bruktmarkedet generelt, er det som alltid tilbud og etterspørsel som rår. Biler som er i grei, alminnelig god stand gir det vi kan kalle en gjennomsnittspris, mens biler i svært god stand kan ha noe høyere pris, mens det går den andre veien for en dass av en bil. Det skal imldertid ikke mer enn vask og polering til, gjerne litt vårsol, for at en god selger skal kunne prate opp prisen. Og joda, dieselbiler er populære som aldri før, det er så enkelt som at salget av nye dieselbiler har gått nedover noen år, uten at dette har gitt seg utslag i tilsvarende redusert etterspørsel i bruktmarkedet. Det er mao relativt stor etterspørsel etter brukte dieselbiler, dette gjør også noe med prisdannelsen, vips, så kan man oppleve tilsynelatende moderat verdifall fra år til år. Det er jo veldig greit for de som måtte føle for å selge den feiende flotte dieselbilen sin, men ikke fullt så greit for de som måtte være i markedet for å kjøpe brukt dieselbil.

Litt sånn er det med brukte elbiler også for tiden, spesielt nesten-nye elbiler! Det har med den perfekte storm å gjøre: først en global pandemi som påvirket verdikjedene osv i stor grad, dernest sto vi plutselig med begge beina midt i en geopolitisk konflikt, toppet med en stadig eskalerene handelskrig! Og i sin iver etter å "straffe" den ene krigførende parten, glemte vesten helt ut hvem som sitter med bukta og begge endene som en stor aktør når det gjelder leveransene av hele gullrekka med kritiske innsatsfaktorer - fra Nikkel og Palladium til neongass, diverse metaller og ikke minst: energi i form av olje, gass, kull, anriket uran som kjernebrensel. Hva dette har med bruktbilmarkedet å gjøre? Joooooo....optimisitske anslag tilsier at vi som et minimum får en redusert nybilproduksjon som utgjør 5 millioner personbiler over de neste to-tre åra. Det høres ikke så mye ut henført til rundt 80 mill biler årlig, men gjett om det kommer til å merkes, ikke minst i et minimalt marked som Norge visserlig er! Krrystallkula fanger uansett ikke opp hele omfanget her! Det eneste vi kan si med sikkerhet, er at det kommer til å verta ovseleg lange leveringstider på nye biler i overskuelig fremtid og litt til!

Nå kan man vel gjerne si at dette er et luksusproblem, den som venter på noe godt har ikke vondt av å vente litt lenger, ikke sant? Det er store problemer, og det er litt mindre problemer, i Norge er vi heldige ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger