0

Tilårskommen CLS som bil nr 2?

spurt 2022-04-01 12:34:35 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei,

Vi har som mange andre kjøpt oss elbil. Denne gangen har vi gått for el-bil som bil nr 1. Jeg synes det er greit å ha et fossilt alternativ og har derfor begynt å se litt på forskjellige biler i prisklassen 150-250tNOK. Det er en som peker seg ut, nemlig MB CLS 250 CDI fra 2011 mod og nyere. Audi A7 har også vært oppe til vurdering, men har "googlet" meg frem til at denne kan by på litt overraskelser i negativ forstand.

Mercedesen ser kul ut, men mest av alt, den er annerledes enn mange andre og skiller seg ut fra den gehemne hopen. Hva bør man være obs på? Eller burde man rett og slett bare styre unna, og gå for noe trygt og sikkert/kjedelig?

Hilsen Familiefar i 40 årskrisa.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-04-04 11:21:57 +0100

Heisann!

Ja, en litt bøs og annerledes diesel-Mercedes kan absolutt være et godt alternativ til elbilen. Med en av hver får du det beste fra to verdener.

Jeg tror du gjør veldig lurt i å velge en bil fra 2011 og nyere. Da får du nemlig andre generasjon av CLS. For det første synes jeg den er vesentlig penere å se på, men enda viktigere er at Mercedes, helt tiltrengt, strammet opp kvaliteten vesentlig på denne modellen, som på Mercedes-språket ofte kalles C218.

Første generasjon av CLS som ulogisk nok kalles C219, kom i 2004 og ble produsert til og med 2010. Den var ikke feilfri. I alle fall ikke de første årsmodellene.

Jeg mener videre at 250 CDI-motoren er et godt og kurant motorvalg til denne bilen. Med to turboer byr den på små-friske 204 hestekrefter og bør passe bilen godt. Motoren finnes også i mange andre Mercedesmodeller og den er kjent for å være generelt god. Største svakheten her er dysene i innsprøytningssystemet. Ofte må alle byttes, selv om bare én er defekt.

Videre kan turbohavari forekomme. I noen få tilfeller har spon fra registerkjedet havnet i motorolja, da med kostbart havari som følge. De to sistnevnte feilene er som regel et resultat av for dårlig vedlikehold. God servicehistorikk er som alltid alfa og omega – ikke minst på eldre biler som har gått langt.

Videre er det all grunn til å sjekke ell elektronikk og alle elektriske funksjoner litt nøye. Feil forekommer også her på alt fra rutehevere til klimaanlegg.

Forstilling, dårlig virkning på håndbrekket og forstilling og hjuloppheng er andre obligatoriske sjekkpunkter på en slik bil. Bilene er tunge, har ofte brede hjul, noe som bidrar til slitasje. Det er også vel verdt å sjekke girkassen nøye. Den skal gire slikmykt og helt uten rykk og napp. Gjør den ikke det, kan det være en oppdatering som skal til, men det kan også være et tegn på forestående overhaling. At det er dyrt, er vel knapt nødvendig å nevne. Har bilen luftfjæring må denne også sjekkes nøye. Det er med andre ord en del ting å passe på her.

Er man ikke bilkyndig selv, er en gjennomgang av bilen på et verksted som kjenner modellen godt, eller en NAF-test absolutt å anbefale.

Ut over dette så er jo CLS en skikkelig kjøremaskin, med god komfort, ofte mye utstyr, godt avstemt understell og ytelser som står i stil med bilen. Dette tror jeg fort er en bil du kan bli glad i.

Min personlige favoritt er Shooting Brake, altså stasjonsvogna. Den synes jeg er knallfin, selv om den ikke er så veldig praktisk – til stasjonsvogn å være.

Lykke til med bilkjøp!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-04-06 07:56:27 +0100

Trodde også jeg hadde lagt inn et svar på denne, men greit nok, MacMurphy er alltid med oss! Så også med eldre biler, og når du leser gullrekka til Benny her, en slik bil er på ingen måte billig moro. Mitt stalltips: glem førtiårskrisa, velg en grei, fornuftig bil fremfor et leketøy for han far! Da får dere mer bil for pengene, i den forstand at vi snakker vesentlig nyere bil for samme pris. Dernest: "premiumbiler" er egentlig ikke "bedre" enn andre biler når det gjelder de behovene vi vanlige dødelige har. Det er bare mer som kan og vil gå i støkker. Og tatt i betraktning at vi lever i en ulvetid: den kloke sørger for å ha kontroll på utgiftene til vi har sett hvor økonomien til våre nære samarbeidspartnere der ute i Eruopa bærer! Sånn bortsett fra å velge bil med fornuft: når dere nå har skaffet der en feiende flott elbil: sett dere ned og tenk nøye gjennom om dere egentlig har behov for en bil nummer to. Om bilen lånefinansieres, bikker løpende kostnader med sikkerhet 5-6000 i måneden, og det er et optimistisk anslag - før dere begynner å bruke bilen noe særlig.

Ellers lykke til med de glade 40-åra, husk den årlige legesjekken!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger