Altfor brede dekk er toskeskap de luxe, dels er de dyrere i innkjøp, dels får du uvegerlig mer dekkstøy, dels vil du som du er inne på, merke veldig godt ujevnheter i veien. At brede dekk også kan spore og gjøre dævelskap, er så sin sak - og det ligger i sakens natur at du får mer rullemostand. Men. NB: mønster og gummiblanding har også betydning. Generelt er det dog sånn at for brede dekk, les ekstrem lavprofil, som enkelte synes er så heftig, det er skikkelig toskeskap.
Når det er sagt, på din bil har du helt normale dekk. Dette bør være problemfritt, både sommer og vinter, bilen din veier jo litt mer enn 800 kilo, ikke sant? Ellers kan du gå et hakk ned og et hakk opp innafor lovens grenser, men med en såvidt kurrant dimesjon ser jegi kke noe poeng i dette. Husk at smalere dekk også kan gi deg et problem ifht lasteindeksen! Et godt argument for smalere dekk kunne vært bedre fremkommelighet på vinterføre, men jeg vil si at det har større betydning å velge gode vinterdekk enn å gå den ene eller andre veien med dimensjonen her. Ja, teoretisk sett vil smalere dekk ha større marktrykk og derved være noe mindre sensible ifht vannplaning hhv å "skli" oppå snø og slaps. Samtidig vil et hakk bredere dekk kunne gi deg totalt sett bedre grep på is, spesielt kan dette være fordelaktig med piggfrie dekk. Men for alle priaktiske hensyn: 205'ere er et greit kompromiss. Ellers er det rullediameter, sporvidde og impress som er de mest kritiske størrelsen du må forholde deg til om du f.ex ser for deg å skaffe deg andre felger hhv dekk i andre dimensjoner. Men med en såvidt gammel bil og såvidt grei dimensjon? Jeg ville ikke bekymret meg. Du har allerede grei dimensjon, og Ford gjør normalt sett en god jobb når de setter opp sine biler med den ene eller andre dekkdimensjonen.