0

Bensin/Hybrid

spurt 2022-03-31 18:20:13 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, kjøpte meg en Mercedes C klasse 350e Hybrid (2017 modell) nå i Januar 2022. Før jeg kjøpte bilen sa selger at bilen skal ha storservice i mai måned, dvs flushing av automat kassen, men når jeg mandag skulle bestille time sier de på service avdeling at de bare bytter olje, jeg trodde flushing var det beste da ved vanlig oljebytting ikkje klarer å bytte all olje i kassen

Så jeg spurte i en mercedes gruppe på Facebook, og får svar som dette :

1). De flusher ikkje nye kasser

2).det er ikke konverter lenger, men dobbel klutsj. De bytter en filterinnsats og skifter pakning på "bunnpanna" men til 1600 kroner literen, er jeg glad de ikke flusher.

3). Skal ikke flushe Mercedes sine girkasser, man bytter oljen med et apparat som bruker den nye oljen til å presse ut den gamle oljen.

4). Jo i mercedesen får man skiftet all oljen i girkassen for hvis din bil hadde hatt converter blir den tappet helt ned og bunnpanen på bilen blir tatt ned. Så all oljen på girkassene på mercedes blir skiftet på service.

Svarene jeg får virker det som de får byttet all girolje uten fluhsing men er fremdeles usikker, håper du kan gi meg et bedre svar på va som er riktig og best.

Mvh Stian Ellertsen

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-04-01 10:56:57 +0100

Nja, en dobbelclutch-kasse er i utgangspunktet sånn laget til at det aller meste av den gamle olje slipper ut gjennom tappepluggen. Ja, det blir en liten rest igjen, men nettopp derfor skal man være nøye med å overholde skiftintervallene. Når Mercedes sier sånn og sånn, da er det antagelig fordi de har sammenlignet maks kapasitet med hva de faktisk tapper ut, og har konkludert med at dette er "godt nok". Skull du være i tvil, sjekk videre med et Mercedes-forum eller f.ex et spesialverksted som hygger seg med automatkasser, der kan du formodentlig få et grundigere svar.

Ellers ser jeg selvfølgelig poenget med flushing, mange girkasser har også en form for filter som må rengjøres alternativt skiftes, men dette bør et Merdesverskted ha stålkontroll på. Jeg hadde et tilsvarede pillment med konebilen, en VW med DSG-kasse, der viser det seg imidlertid at det aller meste av olja kommer ut tappepluggen når man skifter. Jolly fine - det blir mao ikke voldsomme "forskjeller" sånn over tid om man flusher eller ikke flusher. Ellers er det som du forsåvidt slår fast, det er først og fremst konvensjonelle automatkasser som har vært spennende her. Moderne girkasser av den sorten du har, er gjennomgående greie å ha med å gjøre, selv om det er de som klarer å kjøre istøkker den sorten girkasser også - stikkord bla "chipping", "optimalisering".

I det hele tatt, jeg vile ikke bekymret meg, jeg ville lagt meg på et serviceprogram med service med skifte av motorolje og filterbytte hver 15.000 km, maks 20' ved mye langkjøring, og i samarbeid med mitt faste verksted avtalt å tilpasse det øvrige serviceprogrammet ifht dette. Det er så enkelt som "ta vare på bilen og den tar vare på deg"! Husk også denne greia med understellsbehandling, også Mercedes ruster, den norske vinteren og det vi kaller "vintervedlikehold" får stålmarken til å rape av fryd. Understellsbehandling med løpende etterbehandling er den beste investeringen du kan gjøre om du skal eie bilen lenger enn et par år. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger