0

Hvorfor ruser ikke min venns 2007 diesel Golf når den er kald?

spurt 2022-03-31 16:32:48 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, Benny. En venn av meg har en diesel Golf fra 2007 som nekter å ruse motoren når man starter den, uansett temperaturen. Klimakontrollen står på auto og blåser ut-av helvete, men motoren står bare der stein kald. Jeg har satt en kost mellom gasspedalen og sete for manuelt å ruse den varm, og det har funket fjell, så hva var det VW tenkte på da de fant ut at denne bilen ikke skal ruse under 70°C som andre biler gjør? Eller er det feil med bilen selv, og kan jeg eventuelt fikse det selv?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-03-31 17:14:39 +0100

Vel,vi som har kjørt diesel noen tiår, har fått med oss at en dieselbil avgir ekstremt lite spillvarme når motoren går uten belastning. Det er mao reinspikka tull å fyre opp bilen for å la den "gå varm" der den står ute på tunet. Ja, du får kanhende en liten lunk etter en halvtime eller to, men skikkelig varm - det blir IKKE motoren - med litt flaks blir den så varm at nåla i temperaturmåleren såvidt beveger seg. Dette gjelder også om man sitter der som en j.... tosk og ruser en kald motor! Hva i alle dager tenker dere med? Kast et blikk på en sprengskisse av en TDI, så skjønner du hvorfor dette er ekstremt dårlig karma for motoren - uansett om det måtte være aldri så "syntetisk" olje på motoren! Dere skulle vel ikke tilfeldigvis være blant dem som står og syter for at motoren "bruker olje" også? Å jage tutall på kald motor er en skikkelig patent-oppskrift for å ta rotta på hele gullrekka av ting som kan tas rotta på i en motor - ikke bare dieselbrennere!

Nja, jo, jeg har faktisk hørt om de som i sin iver etter å kverke en motor har gjort som deg og satt et kosteskaft på gassen! De klarte faktisk å knekke motoren - på en Ford Cortina. Men hva poenget skulle være, se det må man bare undres over! Uten å ha komplett dokumentasjon for TDI ditt og datt anno 2007 foran meg: det kan være flere årsaker til at motoren ikke lar seg ruse opp på kald motor. Det kan være en temperatursensor og en sikkerhetmekanisme med i bildet, og det kan være at motoren rett og slett "sitter" såpass at den rett og slett ikke vil la seg tvinge opp i turtall! Du sikker ikke noe om hvor kaldt det er - om det er minus 10 - ja da er motoren i seg selv treig - uansett. Og nei, det er fakitsk ikke sånn at du kan tråkke flat pedal på "andre" biler ustraffet, ved sub-zero temperaturer vil enhver bil være "treig" - i større eller mindre grad.

For min del har jeg altså kjørt VW diesel i snart 30 år. Aldri noen problemer whatsoever, men jeg har latså lagt meg til en kjørestil der jeg kjører på momentet, jeg jager aldri turtall. Aller minst på kald motor, da girer jeg konsekvent før 2000 o/min, og er meget snill med gassen. Meed en 2.0 TDI holder jeg så alikevel fint følge med trafikken. Og gjennomvarm - det innebærer at OLJA er varmere enn 70 grader - det blir ikke en TDI før etter 2-3 mil ved si 0 til minus 5 grader. Er det kaldere, tar det lenger tid - gjett hvorfor biler med dieselvarmer har en opsjon for auto-start av dieselvarmeren under kjøring når lufttemerturen går under 5 pluss- 5 PLUSS!!!! På min nåværende bil har jeg dieselvarmer, tidligere hadde jeg som regel elektrisk motorvarmer på bilene mine. Koster lite og gjør livet så meget enklere! Elektrisk varmer monterer man selv ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger