0

Audi A4 - dieselmotoren

spurt 2022-03-29 08:14:07 +0100

anonym bruker

Anonym

Audi A4 allroad 40 tdi q/s 190 hk' l LED-Matrix l 4x4 l Navi 2020. Hvordan er dieselmotorene på dissemodellene , bruker de mere olje enn normalt?

Mvh Øystein

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-03-29 18:18:03 +0100

Vel, om så skulle være, er det normalt sett 5 års fabrikkgaranti på "norske" biler. Ellers kjøper man aldri en såvidt dyr bil uten NAF-test og sjekk av verkstedshistorikken. Men nei, denne greia med å bruke "mer olje enn normalt" er ikke uten videre enkelt å avdekke om det ikke er virkelig skyhøyt forbruk. Slik jeg ser det, dreier dette seg om siste generasjon 2.0 TDI euro6 fra våre gode venner hos VAG. Min subjektive oppfatning er at det er en knallgod motor, og nå har den vært lenge nok på markedet til at barnesykdommene burde være avdekket. Blant disse har jeg ikke fanget opp noe i retning av avbsurd høyt oljeforbruk, men, det et stort men her: "longlife" service er noe dritt. Det er noe alle som kaster et blikk på en sprengskisse av en hvilken som helst TDI-motor vil trenge mindre enn et millisekund på å erkjenne. Det er så enkelt som at også "longlife" olja samler opp snafs og vann over tid, vi ser det bare ikke riktig like lett som tidligere. Og som vi vet, den eneste veien ut fra motoren for dette snafset, det er gjennom tappepluggen! Og som vi vet: ved oljeskift: ALLTID filterbytte - uten unntak. Jeg har lagt meg på 15.000 km mellom oljeskiftene på bilene her hjemme gjennom en årrekke, maks 20' ved mye langkjøring. "Koster" litt, men det er ikke olje og filter man skal spare på!!! For min del lar jeg et uavhengig, autorisert verksted ta servicen på våre biler, det koster omtrent halvparten vs et VW merkeverksted. Dels fordi timeprisen er vesentlig lavere, dels fordi literprisen på olja er ned mot tredjeparten - for samme olja. Jeg har også gjennom et langt og godt kundeforhold verifisert at verkstmesteren setter sin ære i gjøre godt arbe', da er det lett å velge.

Om den bilen du åpenbart tenker på å kjøpe har vært underlagt "longlife" regimet, er det sannsynligivis ikke noe stort problem, du gjør det bare bedre når du overtar bilen. Men glem ikke å sjekke at intervallene for eventuelle ANDRE oljeskift på bilen er overholdt. Det har lett for å gå i glemmeboka for biler underlagt longlife-regimet, og si at vi snakker automatkasse: om skiftintervallet er oversittet i betydelig grad, ja da er garantien ofte en saga blott! Ellers ligger det i sakens natur at en NAF-test forteller deg vesentlig mer om bilens faktiske stand enn f.ex merkeforhandlernes "tilstandsrapporter", jeg har selv hatt gleden av å flise frekke selgere i herværende Audi-sjapp ved et par anledninger. Uten å gå gjennom hele gullrekka, når man klarer å sette krøss for "OK" ifht skader osv og det viser seg at det er svære bulker i såvel tanken som i bilens bærende konstruksjoner i samme område - en skade som med sikkerhet beløper seg til et betydelig 5-siffret beløp - da går det over stokk og stein. Likeledes blir jeg lettere irritert over å åpne motorrommet på A4 av circa samme sort som du nevner, og bli møtt av en motor ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-03-29 18:32:03 +0100

Et apropos til dette med oljeforbruk: min nåværende Golf 2.0 TDI har ikke målbart oljefobruk mellom oljeskiftene. Nå er ikke bilen kjørt mer enn snae 90.000, og som vi vet, oljeforbruket kamufleres i noen grad av vann som samles opp i olja, men greit nok: heller ikke ved heftig motorveikjøring i det store utland har jeg registert oljeforbruk. Min oppskrift er imidlertid enkel: jeg kjørte pent de første 20-30.000 kilometerne. Dvs gira ved maks 2000 o/min og unnlot å jage turtall. "innkjøring" kalte vi det i gamle dager. Ellers er jeg nsill med gasspedalen til olja er gjennomvarm, typisk 2-3 mil, og jeg er altså pedantisk med oljeskift / filterbytte. At det har noe for seg? Tja - har alltid undret på hvorfor VAG spander en en liter olje når man kjøper ny bil og advarer mot oljefobruk.....! Grensa for normalt oljeforbruk på moderne biler - også konkurrerende merker - er typisk mellom 0,5 og 1,0 liter på 1000 km!

Opp gjennom mer enn 45 år - herunder nærmere 30 med VW D hhv TDI - har jeg aldri noensinne opplevd slikt oljefobruk, i det hele tatt: det er ekstremt sjelden jeg har hatt behov for å etterfylle olje whatsoever - ikke engang under motorveikjøring i et unevnelig land mot øst, der tempoet i trafikken er et helt annet enn her hjemme, har jeg opplevd å måtte etterfylle olje "underveis"! Ja, jeg peiler olja, man vil jo ikke ha motorhavari i 200+ eller noe annet festlig, men bank i bordet: det har gått som en drøm - også i "sommerlige" temperaturer med 40 grader klokka 11 om kvelden!

Det kan også nevnes at førr jeg konverterte til "nye" biler, hadde jeg bla en Passat B5 1,9 TDI, den rulla snaue 500.000 før den ble smadra av en trafikkal idiot. Kort tid før bilen ble smadra, bikka toppfarta 200+ der borte mot øst, dieselforbruket lå der det alltid hadde vært, og oljeforbruket - et var ikke et problem whatsoever - ikke nødvendigi med etterflylling whatsoever - ikke engang etter en aldri så liten utenlandstur på rundt 10.000 km. Det er da du vet det har noe for seg med de enkle "levereglene" jeg anfører over. Og bare så det er sagt: "chipping", "optimalisering" av en hvilken som helst moderne motor - det er en sikker vei til både trøbbel og oljeforbruk - det er noe du for enhver pris bør unngå. Både for motorens skyld - og fordi det medfører mangellapp, i verste fall umiddelbart bruksforbud, når du blir tatt med buksene nede. Og be adivsed, Biltilsynet har dette høyt på lista over "satsningsområder". dessuten avdekkes det ved EU-kontrollen, stikkord utslippsmålinger. Ellers: lykke til med en feiende flott bil!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger