For meg fremstår det som om flere har funnet opp kruttet for deg tidligere, se bla DENNE saken: https://www.nettavisen.no/nyheter/nek...
Når det gjelder "garanti", er dette pr defisjon ikke noe du har krav på iht kjøpsloven, det er en "tilleggstjeneste" som du eventuelt får fra forhandler om og hvis du kjøper ut bilen. Bilens fabrikkgaranti er uansett na-na etter fem år. om forhandler vil gi deg ytterligere garantio - kall det gjerne en "brukgaranti" - ja da må det fremgå av kjøpekontrakten. Vær forøvrig på vakt overfor eventuelle forsøk på å redusere reklamasjonsretten her - helt sikkert flere aktører i leasing-bransjen som har fått med seg dommen fra tingretten! Ellers er det en god regel å underkaste bilen en NAF-test FØR kjøpekontrakten evnt undertegnes, det gjør alt så meget ryddigere for både deg som kjøper og selger. Er det f.ex feil og mangler, ja da er det på sin plass å avtale utbedring av disse, subisidært en passende prisdreduksjon. Og neeeeei, salgstaks, evnt "tilstandskontroll" ved selgers eget verksted er ikke riktig det samme som en NAF-test her...! Ellers er det normalt med en sjekk av bilen etter endt leasingavtale, bit deg i nesa på at feil og mangler som du ellers ville blitt belastet for, ikke nødvendgivis kommer til fratrekk helt av seg selv! Leasing-aktørene er ikke et underbruk av julenissen og frelsesarmeen for å si det mildt - de er som alle andre som driver et firma i dag opptatt av å tjene penger! Sånn er det bare, og ofte vil det være lurt å sjekke prisen på tilsvarende bruktbiler i markedet før du hopper på - hender prisene for å overta bilen er i overkant stiv i forhold til det du ellers måtte betalt for en slik bil - verdt å ha i bakhodet! Lykke til!