0

Volvo aut.gear

spurt 2022-03-26 12:22:04 +0100

BROOM …. Hva jeg vurderer: (sånn noenlunde) Å kjøpe er en brukt Volvo V70 / XC70. Aktuelle årganger / modeller er 2000 – 2010. Sånn omtrent. Prisklasse 20.000-70.000

Kom over en Volvo på Finn.no som var galvanisert og derfor spesielt godt rustbeskyttet. Det likte jeg spesielt godt. Men den hadde altså automat-«kasse». En «bilfrelst» venn advarte mot denne pga gearkassen.

Derfor mine spørsmål … hva mener du … ??? Bør jeg skygge unna den bilen???

Her er aktuell bil: Volvo XC 70 | FINN.no

Med vennlig hilsen

Finn Enge

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-03-26 14:55:32 +0100

Du har glemt å legge inn link til bilen, men greit nok...."galvansiert"? Med sprayboks der hjemme i garasjen, kanhende med "proffesjonellt" sprøyteutstyr? Uavhengeig av hva dette innebærer eller ikke innebærer, det er overveiende sannsynlig at det dreier seg om en enkel overflatebehandling, altså noe man med litt godvilje kan kalle "kaldgalvansiering". Neppe "spesielt godt" rustbeskyttet, mao en bil du ikke bør kjøpe uten NAF-test....her kan overflatebehandlingen rett og slett være utført for å skjule det som måtte befinne seg under...uavhengig av hva selger "sier" og hans ærlige ansikt. Og nei, selv en faglært bilmekaniker med lang erfaring har ikke en snøballas sjanse på 17.mai til å finne "skjult rust" og evnt andre skjulte feil og mangler der ute på tunet hos selger.

Mao....selv om du har et begrenset budsjett....og derved åpenbart ser på biler i et prisjikt som tilsier at det beste er tatt for noen år siden...ta "grovsorteringen" sjæl....men ikke la deg lure av det være seg blank lakk eller blank "galvanisering" her...det er bilens faktiske stand som betyr noe....og når du finner en bil du opplever som grei....er NAF-test en billig forsikring mot de verste katastrofene.

Mer kontoversielt er det ikke, men be advised: i denne prisklassen kan man le hele veien til banken om man får en bil der skiltene henger på gjennom en EU-kontroll eller to. Ha nøkterne forventninger, gjør en best mulig jobb selv med en sjekkliste i handa, og som sagt...NAF-test. Da kan det fort gå relativt greit. Ellers ville jeg uten tvil valgt V70 fremfor XC70, rett og slett fordi det normalt sett gir mer bil for pengene. Merkelappen "SUV" gir atomatisk et prishopp, det hadde jeg ikke giddet å betale om jeg hadde hatt begrenset budsjett. Jeg ville også prioritert mest mulig "ny" bil for pengene og minst mulig problemer: det innebærer at jeg ville gått for en bil med en av de mindre populære motorene, gjerne den minste dieselmotoren, glemt firehjulstrekk, glemt automat og heller gått for manuell. Og som alltid: det er antall år på veien som dreper en god bil, kjørelengde er ofte av underordnet betydning: kfr at biler som er kjørt lenger enn langt ofte har vært kjørt av proffesjonelle brukere, mennesker som lever av bilen sin tar godt vare på den! Dernest innebærer mye lankjøring mindre slitasje helhetlig sett. I det hele tatt: V70 er en knallgod bil på alle vis,noe kynisk sett, for noen av oss noe henimot den siste Volvoen med et snev av det vi forbinder med Volvo.

Ellers er det egentlig ikke noe fra eller til med automat, men det har vært Volvo-eiere som har opplevd hendelser som gir krampegråt og tenners gnissel. For noen år tilbake tok Volvo Norge 70.000 spenn for å sette dit en byttegirkasse, til og med relativt nye biler opplevde man dette med! Noen kreative mekanikere fra Litauen heromkring et sted ordna med reparasjon - uivisst om de gjorde det sjæl eller sendte kassene til ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger