0

Fabia dilemma

spurt 2022-03-24 18:06:05 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny Det skjedde nå igjen... har kjøpt en Fabia 2006 i 2020 og vraket i 2022. Ikke godkjent og regningen kom på mellom 12 og 15000kr. Har fra før "spandert" ca 8000kr. problemer begynte fra dag 3. Bilen har 9500km siden jeg kjøpte den. Å heve kjøpet kunne jeg ikke fordi det noe du sa at det er vanskelig å finne hva som er rett og ikke. Etter vrakingen kjøpte jeg en Fabia mk2 2010 mod 1,6 TDI 105hk. og igjen etter ca 2 uker (i dag) bilen stoppet midt i veien, (den køen bak). Etter en ODB test kom feilkode 0202. Injektor sylinder 2. Her er dilemma. hva gjør jeg? Jeg er helt lamslått og handlings lammet....

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-03-24 20:07:39 +0100

Nei, du kan ikke heve et kjøp etter to år uten å gjøre de rette tingene i rett rekkefølge. Først og fremst avklare hva som er galt, dernest om dette er en "vesentlig mangel, og ikke minst, du må kunne sannsynliggjøre at mangelen har vært tilstede når du kjøpte bilen. Dette må bekreftes gjennom en faglig uttaelse, gjerne fra NAF, event et annet verksted. Har du ikke slik dokumentasjon, eller mulighet til å fremskaffe det, har du heller ingen sak. Mer komplisert er det ikke. Når vi snakker om en såvidt gammel Fabia, er det allerede en relativt rimelig bil i utgangspunktet, det påvirker også prossessen her: ikke minst - hva kunne du egentlig forvente? Fikk du bilen grisebillig og / eller kjøpte den uten kjøpkontrakt, om du droppa f.ex å innhente en NAF-test før du kjøpte bilen - alt med seg - har betyding på den ene eller andre måten.

Nå har det slik jeg forstår det, sånn at bil nummer to er komdemenrt, vraket, blitt til spiker. Da er den bilen ute av verden, ute av sinn. Når du nå har en "ny" bil av samme sort, ja da skulle man vel forvente at du hadde gjort litt forundersøkelser, ikke sant? Har du sørget for å innhente en NAF-test, har du sjekket alt som sjekkes kan, har du kjøpekontrakt? Er bilen kjøpt hos privatperson eller hos forhandler? I sistnevnte tilfelle - har forhandler gitt deg en form for kjøpsgaranti? Finn frem kjøpekontrakten og annen relevant dokumentasjon, få dokumentasjon på hva som er galt, hva det vil koste osv og ta det opp med selger. Verre er det ikke - og uten å foregripe noe - er bilen kjøpt hos en bruktbilselger, har du iallefall et visst håp om å få hel eller delvis dekning av reparasjonen. Problemet her er at det like gjerne kan være feil på alle innsprøytingsdysene som bare en, det er noe verkstedet nok har kontroll på. Å skifte en dyse er ikke verdens undergang, å skifte 4....da blir det plutselig et ganske stort tomrom der nede i lommepungen! Men igjen: du må ta dette opp med selger. Uansett. Det nytter ikke å stå der hjemme og bokse foran speilet. Gå i dialog med selger, om selger "vil ingenting", ja da tar du det derfra. Selger må få en rimelig mulighet til å rette oppfeil og mangler. Vil han ikke - på tross av f.ex telefonisk henvendelse, mail, brev fra deg, ja da er forbrukermyndighetene neste instans. Men igjen: dokumentasjon, du fikser antagelig bilen uansett, og gjøre de rette tingene i rett rekkefølge. Om du får refunerdert reparasjonen, er det egentlig jolly fine. Å få hevet kjøpet på grunnlag av en dyse? Neppe realistisk. Ved feil på fire dyser er det plutselig mer realistisk, men det er ingen fasit her.

Her finner du forsåvidt det du trenger å vite, lykke til: https://www.forbrukerradet.no/forside...

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger