0

Sørvice Skoda octavia vrs hybrid

spurt 2022-03-23 13:49:33 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei jeg kjøpte en helt ny Skoda ovtavia vrs hybrid hos Dahles auto i Sarpsborg er det slik at jeg må ta service på bilen via dem for og beholde garantien på bilen eller kan jeg bruke et uavhengig verksted f.eks mekonomen bilxtra osv?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-03-23 16:29:15 +0100

Juridisk sett er det sånn at så lenge service og vedlikehold utføres i henhold til fabrikantens instrukser...ved et (hvilket som helst) autorisert verksted...ja da er premissene for at garantien skal gjelde, til stede. Det verkstedet du måtte velge, skal ha tilgang til fabrikkens serviceprogram, og bør kunne bekrefte at joda, vi utfører ditt og datt sånn og sånn. Det er det de bekrefter med stempel og underskrift i bilens servicehefte, og undre over alle undre, ved uavhengige verksteder er det - bank i bordet - gjennomgående vesentlig enklere å få utskrift av bilens historikk for såvel deg som eventuelle fremtidige eiere! Man har tydeligvis ikke så mye å skjule som merkeverkstedene!

Når det er sagt: det er et punkt i VAG sitt serviceregime som er litt ullent ifht service hos andre: det vi kan kalle "rustsjekken", som igjen påvirker rustgarantien. Min subjektive oppfatning er at dette er et rent "se-på" punkt, der mekanikeren på merkeverkstedet husker dette punktet når han er på vei ut for å levere fakturagrunnlaget, og kaster et meget kjapt blikk på bilen før han krøsser av i en rute som sier "uført". Om jeg er litt djevelens advokat: rustgarantien er egentlig ikke verdt noe som helst, og som du nok har funnet ut, Mæller er blant dem som hevder at rustbeskyttelsen fra fabrukk er "god nok". Vel, det er den ikke, den norske vinteren er ennå ikke avskaffet, og siden brøyting koster penger, blir det iallefall ikke mindre bruk av salt og andre kjemikalier de nærmeste 100 årene eller så. Kjemikalier av den sorten som brukes i det veivesenet kaller "vintervedlikehold", får stålmarken til å rape av fryd. Om du IKKE har sørget for å kjøre bilen din direkte til understellsbehandling fra forhandler, så gjør det snarest. Velg en seriøs aktør som har gode referanser og gjør godt arbe'. gjerne noen som har holdt på en stund, fremfor billigste aktør. Godt arbe' tar typisk et par dager, alle deksler etc under bilen skal demonteres, det skal gjøres rent, bilen skal tørke over natta, det skal påføres godstoff, hulrommene skal beskyttes osv..

Etter et par tre-år tørker godstoffet inn, da er det på tide med etterbehandling. "Dyrt"? Nada, koster litt, men det er en god investering, du får ikke reparart mye rustskader for det understellsbehandlingen koster deg gjennom eiertiden. Etter mitt hode er det bedre for både mitt bilbusdsjett og min og familiens sikkerhet å sørge for at rust ikke oppstår, enn å tro på julenissen og satse på at "rustgarantien" der både premissene og merkeverkstedet - som jo er litt som merra som passer havresekken her - sørger for at garantien ikke dekker spesielt mye.

Men, tilbake til dette med ordinær service og vedlikehold: etter nærmere 30 år med VW har også jeg - noe trist til sinns - over tid gått over til å bruke et uavhengig, autorisert verksted. Mye fordi det er noen mil nærmere vår boligadresse, men også fordi man gjør minst like godt arbe' til en vesentlig lavere timepris. Som om ikke lavere timepris skulle være ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger