Først og fremst, leasing har sin pris. Den biten bør dere sjekke nøye før dere tar avgjørelse om nye leasingavtale. Dernest bør dere sette dere ned og vurdere behov og kjøremønster nøye. Elbiler fungerer best for dem som har et kjøremønster der man i stor grad kjører innenfor en radius fra hjemmet der man kan klare seg med hjemmelading, subisidært om man har en meget snill arbeidsgiver. Det ligger også i sakens natur at mulighet for hjemmelading - det er et må-ha.
Dette med rekkevidde påvirkes i stor grad av kulde og vinterføre....for ikke å snakke om at skiboksen der oppe på taket må med i regnestykket. Og henger+ Kommer an på hva du mener med liten henger det! Mange elbiler har kun godkjenning for et trillebår med hengerfeste, mens andre har noe henimot en anvenbar maksimal tillatt hengervekt. Men om du måtte ha behov for å trekke hengeren med deg lengere strekninger- ja da skjer det mye med rekkevidden! Har dere forresten hytte på fjellet og mulighet for å innstallere lader der...?
I det helel tatt_ se på behovene når dere er ute på ski, ut i trærne opp i fjellet: ladetilbud der dere ferdes er en ting - dernest ladekø. For ikke å snakke om denne greia med at kommersielle ladetilbud har sin pris. Sånn er det bare, og med utsikter til et mildt sagt spennende energimarkedet i EU - som vi jo på godt og vondt er en del av - er det på ingen måte gitt at elbil blir et spesielt billig alternativ fremover. "Jamen- dieselprisen osv"? Vel, oljeprisen kommer til å gå rett i taket om EU gjør som USA sier og boikotter russisk olje. Om også gass står på boikott-lista, ja da blir strømprisen minst like spennende som dieselprisen, enn si benzinprisen, fremover. Legg til at i neste statsbudsjett er det sannsynlig at poltikerne vil være mer interessert i å jakte mulige inntektskilder for Staten enn ellers. Da vil elbilfordelene stå høyt oppe på lista, enten vi liker det eller ikke. Poenget? Vær nøkternt realitisk: elbil er ikke nødvendgvis veldig mye billigere på verken kort eller mellomlang sikt. En helt annen ting er at tilgangen på nye biler kan bli begrenset over kortere eller lengre tid, en prognose jeg så forleden antydet et par-tre år der produksjonen vil bli redusert med anslagsvis 5 millioner biler på verdensbasis. Høres ikke mye ut ifht en totalproduksjon på rundt 80 millioner biler, men henført til det norske markedet er det voldsomt mye. Det kan bli dårligere tilgang på nye biler, det kan bli bedre - fasiten ser vi ikke riktig ennå.
Uavhengig av dette, det vil også i stor grad påvirke de valgene dere skal gjøre nå. Om jeg skulle hatt en syvseter med elektrisk drivlinje, ja da ville jeg nok sett hen vil den nye VW-bussen. Men så var det dette med leveringstiden da, det er en skikkelig joker for tiden! Og nei, å kjøpe bruktimportert elbil - ofte nesten-ny - er ikke ubetinget smart: ja, leveringstiden er ofte kort, men dere ... (more)