0

Pendlerbil el Oslo-Drammen

spurt 2022-03-21 13:32:15 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei,

Hvilke elbiler vil du/dere anbefale for pendling mellom Oslo-Drammen? Budsjett ca. 150 000kr. Gode lademuligheter hjemme, men ikke på jobb.

Et bonusspørsmål: mange nyere elbiler holder seg tilsynelatende godt i pris. Har dere noen meninger om og når dette vel normalisere seg, og man burde vente med kjøp en stund til? Jeg spør fordi mine nåværende muligheter gjør det lett å utsette et eventuelt kjøp til ca. et år frem i tid.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-03-21 16:10:42 +0200

Med 150.000 i potten ville jeg sett i retning av Nisseleif, eventuelt Renault Zoe. Uten at du sier noe om avstanden, det burde være tilstrekkelig. Men skal jeg være ærlig: jeg ville satt opp "tog" som første alternativ på denne strekningen - det er ærlig talt liten grunn til å utsette seg sjæl for kø etc etc for "gleden" over å transportere seg sjæl og matpakke i en bil. Dog, du er selv ekspert på din egen situasjon.

Og ja, speseilt relativt nye elbiler holder seg kunstig høyt i pris, etterspørselen er for tiden mye større enn tilbudet på nye elbiler. Det gjør naturlig nok mye med etterspørselen etter nye elbiler, der ser nok mange selgere sitt snitt til å ta en liten frekkis og forlange det som i realiteten er overpris, med de følger dette igjen får for prisdannelsen i markedet. Uhedlig spør du meg, her kommer mange til å betale mye for det som i realiteten er en bruktbil, og på et eller annet tidspunkt sitte igjen med skjegget i den berømte postkassa når markedet en gang i tiden normaliserer seg. Med ditt budsjett bør du imildertid kunne gjøre et nogenlunde greit kjøp, vær normalt bevisst når du leter etter bil, og husk: NAF-test med batterimåling kan være smart.

Når det gjelder fremtidsutsiktene, vil mye avhenge av om de store globale aktørene - som jo sitter på hver sin side i det geopolitiske spillet - klarer å ta til vett og roer ned såvel den åpne konflikten som handelskrigen. Det er så enkelt som at alene det faktum at den russiske dominansen som leverandør av hele gullrekka med kritiske innsatsfaktorer, er en skikkelig joker her. Og nei, det er faktisk ikke helt sant at det er "bare" å finne andre leverandører. Dels fordi vi snakker om ressurser som er et knapphetsgode, dels fordi det tar tid å bygge opp nye verdikjeder - normalt sett flere år. En kjapp vurdering basert på tilgangen på Nikkel, Neon og Paladdium tilsier at verdens bilproduksjon kommer til å bl iredusert med 5 millioner personbiler de neste par-tre åra. Merk deg: redusert produksjon - altså ingen økning - men reduksjon. Med en produksjon på rundt 80 mill personbiler worldwide høres det kanhende ikke så meget ut, men se tallet i forhold til norske forhold, så ser du perspektivet: her kan det ta en stund før leveringstidene går ned.

Samtidig har EU generelt og Tyskland spesielt satt seg selv i en lei skvis: man har prestert å bygge ned kjernekraft, samtidig som man har "satset" på "fornybar" energi. Det høres jo greit ut sånn ved første øyekast, men til nå har denne "satsingen" knapt nok dekket inn økningen i forbruket, og hvilken overraskelse, man er ikke i nærheten av å kunne dekke inn de tre tyske kjernekraftverkene som ble stengt ned mot slutten av fjoråret. Når man samtidig har trenert åpningen av Nordstream 2 gjennom meget lang tid - ja da er gasslagrene meget, meget langt nede. Det kan man selvfølgelig mene mye om, på samme vis som man kan ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger