0

A4 b8 1.8 tfsi

spurt 2022-03-19 22:24:07 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, har nå hatt min A4 i godt over 1 år og så og si godt fornøyd. Har derimot hørt om en del problemer med denne typen motor ( sjekket opp før kjøp). Bilen har nå gått 180 000 km og kjørt 27 000 i mitt eie. Har ikke hatt mye reparasjoner i mitt eige men toppen ble byttet på 60 000 km. Er dette en bil jeg bør fortsette å holde på eller kan det være lurt å få den solgt? Takk for svar

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-03-20 09:50:02 +0100

Problemene med 1,8 TFSI er først og fremst knyttet til oljeforbruk og/eller smartinger som bare MÅ tukle med bilens styringsystem....kall det "chipping...."optimalisering"....whatever. Om din bil IKKE er tuklet med, og ellers har et nogenlunde edruelig oljeforbruk, ja da er det ingen grunn til å ligge våken om natta! Nå er ikke 180.000 km spesielt mye, ei heller er 27.000 km nok til å trekke bombastiske konklusjoner, men gitt et normalt godt regime for service og vedlikehold, herunder jevnlig oljeskift - ALLTID med filterbytte - typisk hver 15.000 km, maks 20000 ved mye langkjøring, kan du ha glede av bilen i mange år og flerfoldige hundre tusen kilometer fremover. Glem bare ikke at også Audi ruster, understellsbehandling med jevnglig etterbehandling er en god investering her, ellers bør man kjøre med vett: spesielt skal du være forsiktig med å jage turtall før motoren er gjennomvarm - les før oljetemperaturen passerer si iallefall 60-80 grader. I det hele tatt: det å jage turtall er en stygg uvane, likeledes denne greia med "aktiv" kjøring.

Ha disse tingene i bakhodet, så kan det fort gå bra! Ellers er det jo en god ting at toppen er byttet mens bilen var nærmest ny, det eliminerer et potensielt problem. Forøvrig har stemplelringene til tider vært en svakhet, og å bytte stempelringer på en bilmotor er liksom litt mer krevende enn å bytte på en to-takts moped. Men med 180.000 km og grei status? Jeg ville ikke tatt sorgene på forskudd, det er nå engang sånn at mesteparten av de bekymringene vi gjør oss, ikke kommer. Og skulle du få et problem i en eller annen fremtid - ja da løser du det når og hvis det kommer. Ingen biler er feilfrie forever, men det er små problemer, og det er litt mer krevende problemer. Begge kategorier kan løses, de litt mer krevende tingene koster bare litt mer. F.ex vil det ikke være noen stor greie å få tak i en byttemotor og skifte motor om det skulle oppstå et problem en gang i fremtiden. Å bytte bil ofte koster også flesk, og å bytte bil fordi man er engstelig for ting som my og may not happen "i morgen" eller i "overimorra", det er normalt sett ikke påkrevet. I særdelehset ikke om bilen fungerer greit i dag. Si til deg selv at de kan fort gå bra, om du har si 4 problemfrie år til med bilen, kan du le hele veien til banken, om du så hiver bilen om 4 år er kostnaden pr år i form av verditap så alikevel lavere enn årlig verditap på en flunka ny bil.

Så får det heller være at alt som har disse ringene utenpå esken koster litt ekstra! Om du kan skru litt bedre enn gjennomsnittet sjæl og bestiller deler fra Tyskland er det jo en løsning det og så - på samme vis som det finnes deler i søkk og kav fra tredjepartsleverandører til alle "vanlige" biler fra VAG, i tillegg ligger ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger