0

Nå når hastighet for henger uten brems er økt. Kan en få oppregistrert totalvekt på camplet?

spurt 2022-03-17 13:20:48 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Eg har en camplet med tilatt totalvekt på 295 kg. Dette var jo for å komme innunder de gammle reglene med 80 kmt for henger uten brems. Nå når det er økt til 80 kmt uansett om den veier 300 eller 400 kg, er det mulig å få oppregistrert tilatt totalvekt? Disse kom jo med tilat totalvekt på 500 kg også, da med brems men ellers ingen anna forskjell.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-03-17 14:47:51 +0100

Tillatt totalvekt har like mye, om ikke mer, med det vi noe forenklet kan kalle hengerens konstruksjon å gjøre. Dernest er det jo så enkelt som heneren skal kunne bremse opp denne vekta, ikke sant? En henger MED brems vil være a complete different matter uansett hvor fort du kjører, og nei, hva som måtte være "tillatt hastighet" er knekkende likegyldig i denne sammenhengen.

Sånn vil Biltilsynet resonnere, og man vil forlange dokumentasjon som bekrefter minst to ting her: at din henger virkelig er identisk - på alle vis - med den hengeren med høyere tollatt totalvekt du viser til OG at din hengeren kan bremses ned på en sikker måte fra en gitt hastighet med økt nyttelast i det omfanget du måtte ønske - her snakker vi ltilsynelatende om 205 kg. Dersom du ikke kan fremskaffe adekvat dokumentasjon fra fabrikanten eller for den sakens skyld, en uavhengig aktør med relevant fagområde til å kuunne utarbeide slik dokumentasjon, ja da det overveiende sannsynlig at snille mannen hos Biltilsynet vil ta en variant over temaet "måkke' komme her og komme her" samtidig med at han mildt hoderystende vinker deg ut av kontrollhallen. Nå kan du jo gjøre en avtale om et møte ogs¨å, og be om råd før du prøver å få godkjent denne endringen, på et passende sted i samtalens gang kan du spørre om hva slags dokumentasjon man eventuelt vil kreve. Det enkleste vil jo være om fabrikanten kan bidra, ellers er ikke statikk- og momentberegninger spesielt kompliserte, problemet er at dokumentasjonen må være utført av en aktør med en form for sertifisering, som igjen må kunne godtas av Biltilsynet.

Sånn er det bare, i tillegg kommer dette med å kunne sannsynliggjøre at hengeren lar seg stoppe uten å skyve bilen i grøfta eller noe annet festlig med høyere tillatt totalvekt. Da har du oversikt over aktuelle problemstillinger, vær imiidlertid klar over at Biltilsynet har all makt mellom himmel og jord til å kreve mer - eller være veldig greie. Det siste hender jo innimellom, det er mange gode og meget godt kvaliserte mennesker i Biltilsynet også, den skal de ha. Problemet ligger i at de har en jobb å gjøre, og det blir riktig utrivelig om de er for snille og du kommer i uløkka fordi hengeren slett ikke klarer å håndtere høyere vekt når det kommer til stykket. Men om du mener det er et poeng å øke tillatt totalvekt, koster det jo lite å prøve, ikke sant?

The Bottom Line er at dette dreier seg om sikkerhet, sikkerhet og atter sikkerhet. Det lefler man ikke med, der tar man ikke snarveier. En ting som ville gjort meg betenkt, er at mange hengere av denne sorten har det jeg kaller "trillebårhjul", altså dekk i små dimensjoner. Fra fabrikanten kommer de med dekk md høy plyrating, eller lasteindeks som vi kaller det i dagligtale, som jo må til for å tåle det trykket man får på en relativt liten flate. Legg til at små dekk rotere voldsomt mange ganger når du ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger