0

Hjelp, dieselmotor problem, bilen trenger hjelp i Gøteborg.

spurt 2022-03-16 22:54:24 +0200

anonym bruker

Anonym

Skoda octavia 1,9 diesel, 2008. I utgangspunktet frisk bil som var igjennom EU-kontroll i august 2021 ved 164700 km. Bilen hadde ingen feil eller merknader. Siden Eu-kontrollen har bilen gått kun 1100 km. Bilen ble kjørt til Gøteborg, av min datter som studerer der. Pga km stand 165800, virket det hensiktsmessig å bytte registerreim, når bilen allikevel var i Sverige. Det ble booket bytte igjennom Autobutler.se, med avtale hos Holms bilverkstad, et godkjent verksted i Gøteborg. Når bilen skulle hentes, var skiltene på bilen stjålet. (Politiet ga på forespørsel en sms melding, som kunne forevises ved kontroll, og som kun varte i en time ved kjøring uten skilter) Min datter.skulle så kjøre til politiet. men bilen virket vanskelig å starte og veldig rar å kjøre, og etter ca 100 meter begynte varsel for glødeplugg å blinke, men bilen ble noe bedre å kjøre. Bilen fusket del, så hun måtte inn med clutchen flere ganger for å unngå at bilen stoppet, men kom seg til politet. Verkstedet ble kontaktet og ville se på bilen igjen når de hadde tid om noen dager. Bilen oppførte seg like rart da den ble kjørt tilbake til verkstedet; men etter 2-3 km begynte varsel for glødeplugg å blinke igjen, og bilen ble lettere å kjøre. Bilen ble kun kjørt fra verkstedet, innom politiet, hjem til studie-hybelen og tilbake til verkstedet, totalt ca 15 km. På verkstedet sier de at 3 glødeplugger har feilet, og må byttes. Deretter sier de at glødepluggene har brent seg fast, og at de har prøvd å borre de ut, men ikke lykkes, og at de har knekt. Så sier de at hele øvre del av motoren må byttes. Jeg ber om pris på det, og de sier at de skal komme tilbake. Etter flere ukers purring, sier de at dette er noe de egentlig ikke kan (har ikke kompetanse), og sier at de helst ikke vil ta noe mer i bilen. De sier også at bilen kan stå der til vi har funnet et annet verksted. Etter det har jeg forsøkt å kontakte de, både per epost og telefon for å forstå omfanget av skaden, og få avklart om bilen er kjørbar, uten å få svar. Bilen står fremdeles utenfor verkstedet i Gøteborg. Min datter syklet dit i dag, og ser at begge dekk på høyre side av bilen er flate, ene speilet er også knust. Hun ser også at det på døra til verkstedet henger en lapp om at de er konkurs. Jeg googler svenske offentlige kilder, og ser at de er konkurs per 8. mars. Nå ligger det 3 ferske parkeringsbøter fra siste uke på frontvinduet, 3x600,-. Og på de så står det at bilen er under overvåking, så jeg forventer at det hagler inn med nye bøter de neste dagene. Jeg har søkt på Broom om glødeplugger og motorhavari, og ser at jeg bør finne et vel ansett elektrodiesel motor verksted til å løse problemet. MEN JEG ER HELT FORTVILET. Kjenner ikke til noe ... (more)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-03-17 10:51:28 +0200

Her fremstår det som om gode råd er rådyre. Om jeg skulle være litt djevelens advokat her, tenker jeg at dette bekrefter regelen om at man skal vurdere sine samarbeidspartnere nøye. Spesielt gjelder dette når det gjelder vår alles beste venn BILEN: jeg lar INGEN slippe til for å fikle med min bil uten å sjekke refderanser - også i Sverige fungerer treskoposten ganske så godt! Dernest er jeg så sær at jeg tar en tur innom sjappa, bla vil et blikk innom verkstedet kunne fortelle mye om hvordan det ligger an. Så har åpenbart ikke blitt gjort her, selv den beste kan feile. Ikke noe å gjøre med det. Greit nok: om vi ser på mulige årsaker her, tenker jeg at et verksted som synes å ha lite kompetanse på relativt enkle ting som dette med glødeplugger, neppe er i nærheten av å ha det som skal til for å skifte en registerreim. Ja, det er tilsynelatende enkelt, men det er liksom et par ting som går an å gjøre feil. Det er overveiende sannsynlig at så har skjedd her, derved drar det med seg både det ene og det andre når bilen blir kjørt i ettertid. Og ja - selv et par kilometer kan være nok til en uopprettelig katastrofe. Et godt tegn er det imidlertid at bilen på sett og vis har vært kjørbar. Det kan tyde på et i beste fall begrenset skadeomfang. Lov å håpe!

Mhp glødepluggene kan dette være en følgeskade, hvor alvorlig den er - se det er vanskelig å se gjennom min berømte krystallkule og fjerndiagnostikk! Det som er sikkert, er at bilen bør fraktes på bergingsbil til et seriøst verksted - gjør litt grundigere undersøkelser denne gang - og ta det derfra. Der har jentungen som bor der flere muligheter enn hun kanskje tror: spør venner, som igjen kan spørre sine foreldre. Spør personalet ved studiesteet. Ta sykkelen eller trikken og avlegg anbefalte verksteder et besøk. Snakk med menneskene der, ta en titt på selve verkstedet: ser mekanikerne fornøyd ut, hvordan jobber de, er det orden, alminnelig godt renhold? Og ikke minst: hvordan er verktøy og arbeidsstasjoner organisert? Det siste er litt mer krevende å vurdere, men det er egentlig så enkelt som å tenke HMS: er dette på plass, ja da er sannsynligvis resten på plass. Dernest er det jo kurrant å verifisere om et firma har drevet en stund - det er alltid et godt tegn.

Innhent en faglig vurdering og en pris, ta det derfra. Det kan være så enkelt som at reima er plassert "et hakk" feil den ene eller andre veien, og at det ikke har oppstått nevneverdige følgeskader. Glødepluggene kan være intakte de - selv om de nok bør skiftes ut fra den kjørelengden du nevnte - typisk kan man vurdere å skifte glødeplugger ved rundt 100.000 kjørte kilometers intervaller. Ikke fordi de ikke kan fungere lenger, men fordi de har en tendens til å sette seg - rett og slett bli vanskelig å få ut. Når det er sagt: for et verksted ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-03-19 09:33:09 +0200

Free mobile ringtones app 2022 for you at dzwonki na telefon

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger