NYTTELAST på to tonn? Da skal du lete lenge, det er IKKE "mye på markedet" i den klassen som har tillatt nyttelast på to tonn! Da snakker vi om enten C1 lastebil eller ditto varebil, eventuelt en forvokst amerikansk pickup - som jo er litt som en C1 lastebil. Med en tillatt nyttelast på to tonn kan du uansett glemme å kjøre biilen om du kun har førerkort klasse B. Men du mener kanhende tillatt hengervekt på to tonn ? Da blir det plutselig flere biler å velge mellom, selv en relativt kompakt bil som Skoda Octavia eller VW Golf med 2.0 TDI under panseret kan trekke rundt to tonn. Og med ditt budsjett kan du finne en grei bil av begge sorter her med dette oppsettet. Da får du et skikkelig Kinder-Egg: 2.0 TDI med 150 hk og 320 nm dreiemoment, rikelig med anvendbar kraft fra lave og midlere turtall, Haldex 5 og tillatt hengervekt på rundt to tonn. Du får også en vesentlig nyere bil i bedre stand enn du ville fått om du skulle skaffet deg en Audi med firehjulstrekk innafor samme budsjettet. Der som ellers: skal du kjøpe bruktbil, er det mest mulig "ny" bil som gjelder, antall år på veien tærer som regel mer på en bil enn antall kilometer. Og siden du har Audi fra før, ja da vil både Skoda og VW kunne gi deg en god opplevelse som minner om det du har fra før.
Ja, det finnes mye annet å velge i, men gitt din ønskeliste og erfaring med VAG fra før? Da burde det være et rimelig opplagt valg spør du meg. Og er du tøff i trynet og vil spare litt penger, ja da kan Skoda Yeti være verdt å vurdere, den har firehjulstrekk, korte overheng og "grei nok" hengervekt, i tillegg er den praktisk som få! Det som gjør den lite etterspurt og derved relativt rimelig, er at deswignet er noe spesielt. Den minner om en pizzabil med overdimensjonerte vindusflater! Noen finner den sjarmerende, andre synes den ser ut som en Postmann Pat greie med vinduer og litt andre farger. Smaken er som baken, men praktisk er den ihvertfall!
Ellers er det som vi vet, sånn at Møller hardnakket hevder at det ikke er nødvendig å understellsbehandle bilene når de kommer til Norge. Vel, så lenge den norske vinteren og saltinga av veiene ikke er avskaffet, er dette direkte feil. Når du finner en grei bil, er det derfor obligatorisk å avtale en NAF-test FØR FØR FØR du undertegner kjøpekontrakten. Det er så enkelt som at selv den beste mekaniker ikke har nubbetjangs til å avdekke skjulte feil og mangler - det være seg mekaniske problemer - eller mer eller mindre fremskreden rust - der ute på tunet hos selger. Det gjør handelen ryddigere for både deg og selger, og du får iallefall en viss grad av trygghet. Ellers er det jo så mye enklere å avtale utbedring av feil og mangler FØR kjøpekontrakten er undertegnet enn ETTER, enn si gå ... (more)