0

Brukt 4x4 til maks 100 000 kr

spurt 2022-03-16 11:29:48 +0100

anonym bruker

Anonym

Jeg og samboer er på utkikk etter ny asiatisk bruktbil. Vi ønsker firehjulsdrift, hengerfeste og en bil med bakkeklaring. Vurderer helst Rav4, Outlander, Forester, Outback og X-Trail, men har også sett på Qashqai+2 og Subaru XV. Vi må ha en bil som kommer seg opp bratte grusveier, men som også fungerer til langkjøring. Bra bagasjeromsplass er også ønsket. Vi har budsjett på maks 100 000 kr, og ønsker en bil som ikke har gått lengre enn 200 000 km. Var positiv til Outback, men hørt fra to forhandlere at jeg må være obs på boxermotorene her da de har hatt havari osv? Jeg trodde Outback stort sett var et trygt valg, hva tenker du om dette? Bør vi styre unna Subaru? Hvilke modeller anbefaler du som generelt trygge valg for et ungt par som skal ha plass til hundebur, og behøver en bil som kommer frem på fjellet til en fornuftig pris?

Mvh Matias J

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-03-16 15:43:14 +0100

I denne prisklassen vil Outback meget raskt bli så gammel at du risikerer å få en bil der de tildels spennende problemene med dieselmotorene følger med på kjøpet - helt gratis! Mener det ble bedre tter 2012 eller deromkring, men generelt er ikke Subarus motorer problemfrie over tid. På pluss-siden er generelt grei kvalitet - omtrent som andre biler - om vi ser bort fra motoren - og et suverent firehjulstrekk. Men med begrenset budsjett? Da ville jeg nok tenkt i retning av noe helt annet, si f.ex SKoda Yeti, som jo er en skjult perle, da får dere mye god bil for pengene. God, i den forstand at dere får en relativt sett nyere bil i generelt god stand for budsjettrammen. Yeti er heller ikke unødvendig høy, men den har korte overheng foran og bak, dette gir suveren fremkommelighet, ellers snakker vi Haldex 4: et helt greit firehjulstrekk.

Mhp RAV4 av den generasjonen budsjettet tilsier, er det forsåvidt en grei bil så lenge det er alminnelig god vei og gjerne brøyta, men be advised, verken ESP eller antispinn, enn si firehjulstrekket, er spesielt velfungerende. Normalt sett en grei og pålitelig bil ellers, men det er en av få biler der man kan risikere å stå fast på flatmark med 10-15 cm snø - gode vinterdekk og firehjulstrekk til tross. I tillegg er bilens ESP det jeg vil karakterisere som direkte dårlig om man presser bilen for meget i kurver på glatta. Det skjer jo at man glemmer seg litt vekk, ikke sant?

Xtrail som dere også nevner, er sjarmerende på sitt vis, forholdsvis grei å eie, OK fremkommelighet, men heller ikke mer. Det dårlige er firehjulstrekket, ESP og antispinn mangler helt og holdent på mange av bilene før si 2010, og forrige generajson har denne idiotiske plasseringen av instrumentene i midten av dashbordet. Det man bør huske på, er at med Xtrail kjører man med firehjulstrekket i konstant AWD. Forhjulstrekk er dårlig karma, likeledes AWD on-demand. Det er så enkelt som at motoren ikke leverer trekk-kraft jevnt og trutt, den har lite krefter i bunnen, litm er i midten, så kommer hele stallen med hester løpende på en gang. Det kan være krevende i kurver, det kan være krevende på snø og is. Greit når man har lært bilen å kjenne, for all del. Ellers er den som sagt sjarmerende: man får en grunnstemning av nostalgi når man kjører denne bilen, den støyer, motoren rakler, det er merkbar "klakking" i hjulopphenget. Man føler virkelig at det er en bil på et vis - omtrent som om man skulle kjørt Landrover anno 1955! Skikkelig god retro-følelse!

Så joooo, jeg likte XTrail i de åra jeg kjørte disse som tjenestebiler med jevne mellomrom, men for dere? Da bør dere prøvekjøre grundig og vite hva dere går til. Det bør dere forøvrig uansett, og be advised, ta utskrift av en sjekkliste for bruktbilkjøp, gjerne fra forbrukerrådet eller Motors hjemmesider, bruk den aktivt når dere ser etter bil. Og når dere finner en grei bil: ALLTID NAF-test FØR ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-03-16 19:01:18 +0100

Velg Outlander fra 2013 de er tectyl behandlet på kaien i Drammen når de kom til landet, kona har en 2013 og går som et skudd enda. Motorer og girkasse er trolig uslitelig men vi har hatt litt ang bremseskiver. Vi måtte bytte eksos manifold på garanti. Uansett er dette en diesel variant med 7 seter men kjøper du en ladbar hybrid så har jeg ikke hørt om de store problemene da det står en annen motor i den. Bruker du den bare til butikk kjøring så et det vinn vinn dette.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger