I denne prisklassen vil Outback meget raskt bli så gammel at du risikerer å få en bil der de tildels spennende problemene med dieselmotorene følger med på kjøpet - helt gratis! Mener det ble bedre tter 2012 eller deromkring, men generelt er ikke Subarus motorer problemfrie over tid. På pluss-siden er generelt grei kvalitet - omtrent som andre biler - om vi ser bort fra motoren - og et suverent firehjulstrekk. Men med begrenset budsjett? Da ville jeg nok tenkt i retning av noe helt annet, si f.ex SKoda Yeti, som jo er en skjult perle, da får dere mye god bil for pengene. God, i den forstand at dere får en relativt sett nyere bil i generelt god stand for budsjettrammen. Yeti er heller ikke unødvendig høy, men den har korte overheng foran og bak, dette gir suveren fremkommelighet, ellers snakker vi Haldex 4: et helt greit firehjulstrekk.
Mhp RAV4 av den generasjonen budsjettet tilsier, er det forsåvidt en grei bil så lenge det er alminnelig god vei og gjerne brøyta, men be advised, verken ESP eller antispinn, enn si firehjulstrekket, er spesielt velfungerende. Normalt sett en grei og pålitelig bil ellers, men det er en av få biler der man kan risikere å stå fast på flatmark med 10-15 cm snø - gode vinterdekk og firehjulstrekk til tross. I tillegg er bilens ESP det jeg vil karakterisere som direkte dårlig om man presser bilen for meget i kurver på glatta. Det skjer jo at man glemmer seg litt vekk, ikke sant?
Xtrail som dere også nevner, er sjarmerende på sitt vis, forholdsvis grei å eie, OK fremkommelighet, men heller ikke mer. Det dårlige er firehjulstrekket, ESP og antispinn mangler helt og holdent på mange av bilene før si 2010, og forrige generajson har denne idiotiske plasseringen av instrumentene i midten av dashbordet. Det man bør huske på, er at med Xtrail kjører man med firehjulstrekket i konstant AWD. Forhjulstrekk er dårlig karma, likeledes AWD on-demand. Det er så enkelt som at motoren ikke leverer trekk-kraft jevnt og trutt, den har lite krefter i bunnen, litm er i midten, så kommer hele stallen med hester løpende på en gang. Det kan være krevende i kurver, det kan være krevende på snø og is. Greit når man har lært bilen å kjenne, for all del. Ellers er den som sagt sjarmerende: man får en grunnstemning av nostalgi når man kjører denne bilen, den støyer, motoren rakler, det er merkbar "klakking" i hjulopphenget. Man føler virkelig at det er en bil på et vis - omtrent som om man skulle kjørt Landrover anno 1955! Skikkelig god retro-følelse!
Så joooo, jeg likte XTrail i de åra jeg kjørte disse som tjenestebiler med jevne mellomrom, men for dere? Da bør dere prøvekjøre grundig og vite hva dere går til. Det bør dere forøvrig uansett, og be advised, ta utskrift av en sjekkliste for bruktbilkjøp, gjerne fra forbrukerrådet eller Motors hjemmesider, bruk den aktivt når dere ser etter bil. Og når dere finner en grei bil: ALLTID NAF-test FØR ... (more)