0

90% nedrusting av bremseskiver på 6 mndr - primært sommerkjørt bil

spurt 2022-03-16 10:32:24 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Vi kjøpte en brukt Opel Ampera-E hos merkeforhandler februar i 2021. Benyttes som pendler bil mellom Oslo og Fredrikstad. Grunnet utfordringene med batteribytte og bruksbegrensning - fikk vi utlevert erstatning bil i oktober 2021 i påvente av batteri bytte. Amperaen oppbevares i perioden utendørs. Vi har hatt el-bil i 10 år og er godt kjent med bremseproblematikken. Vi har derfor jevnlig kjørt en liten runde med denne og bremset med nødbrems/brekk får å besørge at bremseklossene trer inn.

Ved EU kontroll nå (hos samme forhandler), påstås det at det er 90% rustdannelse på bremseskiver og at komplett bremseskift må utføres.

Er dette mulig og er det rimelig at jeg da skal betale for full utskiftning? Bilen har vært på veien, primært i sommerføre i ca 10.000 km over en periode på 6 mndr. Man forventer jo at bilen ikke ble solgt i en tilstand som ikke er EU godkjent.. eller ?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-03-16 14:23:34 +0100

Ja visst er det mulig, en helt annen ting er at det nok egentlig dreier seg om overflaterust som jo dukker opp raskere enn lynet når bilen står stille i lengre perioder der ute på tunet. Ellers er forhanderen rette adressat for spørsmålet om hvorvidt dette bør dekkes som en reklamasjons/garantisak. For noen bilmerker inngår bremseskivene i garantien, for andre ikke. Når det gjelder dette med reklamasjon, er det på generelt grunnlag sånn at dersom det foreligger en mangel, slik man muligens kan tøye dette til, ja da må ikke mangelen skyldes det være seg normal slitasje eller ytre påvirkninger. Om bremsekivene ikke inngår i garantien - sjekkord sjekk kjøpekontrakten hhv garantivilkårene - ja da er det overveiende sannsynlig at forhandler hhv importør vil si som så, at det oppståtte problemet ikke kan regnes som en mangel som henhører til det som ellers hører inn under reklamasjonsretten. Mer om dette finner dere HER: https://www.forbrukerradet.no/forside...

Men det koster fortsatt ikke noe å spørre, og kommer du frem til et greit kompromiss med f.ex splitting av regninga for bremsejobben, si takk og amen! Du kan endelig rådføre deg med forbrukerrådet hhv juridisk avdeling i NAF, evnt en lokal NAF-advokat, men min magefølelse sier at du vil oppnå mer ved å forsøke å komme i en positiv dialog med forhandler enn å fremme en sak overfor det være seg forbrukertilsynet eller forbrukerklageutvalget. Nei, det koster selvfølelig ikke mer enn tid og de utleggene du eventuelt måtte ha til forberedelser, herunder en sakkyndig uttalelse fra en uavhengig instans - f.ex NAF - men ting tar uansett tid - og å skifte skier og klosser er en sur, men relativt begrenset kostnad. Jeg ville gått veien om dialog med forhandler først - evenutelt med en sakkyndig uttalelse i hånden, der kan din lokale NAF Teststasjon være en relevant samarbeidspartner. Men glem ikke at NAF primært er en medlemsorgansiasjon, medlemskap uten veihjelp er en rimelig "forsikring" når du trenger et råd eller tre i saker som dette. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-03-17 07:33:23 +0100

Det kan da umulig være snakk om annet enn overflate rust som forsvinner med litt aktiv bremsing. Skru sv regenerering, finn en vei hvor du kan ta en del kraftige oppbremsinger. Forsøket verdt. Legg ogs merke til at det nylig har blitt tillatt med mer rust på skiver. Husker ikke tallene.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger